Matmerk Sundqvist Helbostad2

Økologibronse til Matmerk

Minst 15 økologiske produkter er på lunsjbordet i Matmerks kantine. Dermed har Debio gitt sitt bronsemerke som bevis på økologisk spisested.

Publisert

Administrerende direktør i Matmerk, Nina Sundqvist og kommunikasjonsansvarlig i Debio, Trym Helbostad.

– Med ansvar for å markedsføre økologisk mat og drikke, er det klart at vi må gå foran og begynne med oss selv. Vi har en bitteliten kantine som utelukkende serverer tørrmat til lunsj. Med bevissthet rundt innkjøp, er det lett å tilby økologiske alternativer. Jeg vil oppfordre alle andre kantiner om å gjøre det samme, sier administrerende direktør i Matmerk, Nina Sundqvist.

Økologiske og fristende oliven, kikerter, egg, gresskarfrø og salatgrønnsaker er blant råvarene som nå gir en merverdi til spisepausen hos Matmerk.

– Vi begynner også med ukentlige leveranser av økologisk frukt og grønt fra Kolonihagen, sier lunsjansvarlig Camilla Stranger-Thorsen, som samtidig etterlyser mer økologisk pålegg.

Stor interesse

Kommunikasjonsansvarlig i Debio, Trym Helbostad, opplever stor interesse for den nye merkeordningen.

– Det er et stort spenn med særlig mange hoteller, men også kantiner, barnehager og festivaler. Tanken er at man kan begynne med 15 produkter eller 15 prosent av utvalget, og så øke etterhvert om man har anledning, sier Trym Helbostad.

Storkjøkken må følge etter

Siden stadig flere etterspør økomat i butikken, mener Helbostad det er naturlig at storkjøkken også følger etter.

– En økologisk kantine er en fin inngang til å prøve økologisk mat og øke bevisstheten. Kanskje tar man med seg tankegangen hjem også.

Sundqvist avslutter: – Kan vi klare det, kan alle klare det!

Pressemelding

Powered by Labrador CMS