Senja Nord-Norge midnattsol

Utlendingene strømmer til Nord-Norge

Nord-Norge blir stadig mer populært for utenlandske turister, viser nye sesongtall. Reiselivsnæringen i landsdelen tror på videre vekst. I de tre nordligste fylkene har antall utenlandske overnattinger fra oktober til og med april doblet seg i løpet av siste femårsperiode, viser en oversikt fra NHO Reiseliv Nord-Norge.

Publisert

Mot Senja. (Morten Holt)

– Sluttstrek for siste vintersesong ble satt 30. april i år med en ny rekord på hele 212 000 utenlandske overnattinger, sier Arne Trengereid, administrerende direktør i NordNorsk Reiseliv AS.

Landsdelsselskapet ble opprettet høsten 2009. Bak etableringen stod fylkeskommunene i Finnmark, Troms og Nordland og sentrale reiselivsaktører. Fylkeskommunene ønsket med denne satsningen å styrke Nord-Norge som reiselivsdestinasjon og fikk tilført 50 millioner kroner av Kommunal- og regionaldepartementet over en femårsperiode.

Ny optimisme

Midnattsol på Senja. (Foto: Morten Holt)

– Midlene er benyttet til å synliggjøre Nord-Norge i samarbeid med Innovasjon Norge, Hurtigruten og en rekke destinasjonsselskaper. Denne offensiven har virkelig båret frukter med hensyn til utviklingen av vinterturisme spesielt, sier Trengereid.

Å bli et helårs reisemål har skapt økt optimisme. Det bygges mye, blant annet flere nye hoteller, og nye aktivitetstilbud har sett dagens lys.

– Det viser at troen på videre vekst er til stede.

Turister fra Storbritannia, Sverige og Tyskland utgjør topp tre på besøkslisten.

– Men asiatene kommer raskt etter. Gruppen er liten i andel foreløpig, men vokser mer enn de øvrige.

Etableringen av NordNorsk Reiseliv AS har hatt stor betydning for den positive utviklingen vi nå ser i Nord-Norge, ifølge Geir Solheim, avdelingsdirektør i NHO Reiseliv Nord-Norge.

Opplevelser

Mot Engeløya i Steigen (til venstre) og Lundøya i Hamarøy (til høyre). Aller bakerst i midten av bildet skimtes Vågakallen i Lofoten. (Foto: Morten Holt)

– Hele landsdelen har hatt positiv utvikling siden midt på 2000-tallet. Først ute var Finnmark med å utvikle de lokale vinterproduktene, sier Solheim.

Blant annet tilbys nå en rekke opplevelsesaktiviteter også til små grupper av turister, noen ned til bare to deltakere over hele landsdelen.

– Dyktige leverandører tilbyr blant annet turer med hundespann, snøscooter, reinsdyrslede og ribb. Det er viktig å ha opplegg også for få turister av gangen, sier Solheim.

Også utviklingen av Hurtigrutens vintertilbud gjennom konseptet ”Hunting the Light” har betydd mye, mener han.

– Gjennom aktiv bruk av sosiale medier fra både landsdelsselskapet, destinasjoner og lokale reiselivsaktører, blir positive erfaringer og gode minner spredt på en måte som øker etterspørselen ytterligere.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS