Thon Hotels logo1

Thon Hotels øker på nett etter brudd med Expedia

Thon Hotels har fått 26 prosent flere bestillinger fra egne nettsider etter det høyprofilerte bruddet med Expedia og Hotels.com – og har dermed unngått det tapet mange fryktet hotellene ville få ved å stå utenfor de internasjonale booking-gigantene.

Publisert

En rekke av de største norske hotellkjedene valgte å ikke fornye samarbeidsavtalene med Expedia og Hotels.com i siste halvdel av 2012, fordi de mente provisjonen var for høy, samt at kjedene ikke kunne styre prisen selv på egne hjemmesider.

Konsekvensen er at reisende nå ikke får opp disse norske hotellene som alternativer når de søker overnattingsalternativer i Norge via de mye brukte søketjenestene.

Har konvertert gjestene

Bruddene førte til stor dekning i norske medier, der det også ble spekulert i hvem som ville tape på dette. Nå er tallene fra januar-mai klare, og de viser at Thon Hotels har kompensert for bortfallet ved å lykkes med å få hotell-bestillerne inn på sine egne hjemmesider.

Administrerende direktør Morten Thorvaldsen i Thon Hotels.

– Vi gikk ut av samarbeidet og kunne garantere de laveste prisene via våre egne nettsider. Og det har markedet reagert svært positivt på; antallet bestillinger på thonhotels.no økte med 26 prosent i årets fem første måneder sammenlignet med samme periode i fjor, sier administrerende direktør Morten Thorvaldsen i Thon Hotels.

Blitt viktigere salgskanal

Det totale antallet bestillinger på egne nettsider til og med mai er 82.522 , opp 16.962 fra samme periode i fjor

– Bestillinger gjort via Thonhotels.no har økt betraktelig. Det vil si at våre egne websider har tatt en større del av kaken og er en viktigere salgskanal, sier Thorvaldsen.

17 prosent av alle bookinger på overnattinger på konsernets hoteller, foretas på nett. Det er en økning på tre prosentpoeng i forhold til samme periode i 2012.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS