Stein Rømmerud nett

Coca-Cola Norge tar grep for å bekjempe overvekt

For første gang går Coca-Cola Norge ut med et konkret budskap om å bidra til finne løsninger på problemet med overvekt og usunn livsstil. Coca-Cola lanserer en omfattende kampanje der hensikten er å informere forbrukerne om selskapets produkter, om kaloriinnholdet og hvordan det er avgjørende å tilpasse kaloriinntaket til egen livsstil.

Publisert

Stein Rømmerud.

- Overvekt er et alvorlig samfunnsproblem, og alle må samarbeide for å finne en løsning. Med denne kampanjen vil vi vise at Coca-Cola ønsker å bidra positivt i kampen mot overvekt. Vi tror vi kan gjøre en forskjell ved å bruke kraften i våre merkevarer for å formidle et viktig budskap. Derfor forteller vi nå om hva vi allerede har gjort på dette området, og hvilke andre konkrete grep vi vil gjøre nå og i tiden som kommer. Vi er fast bestemt på å gjøre en forskjell, og derfor er dette en del av et langsiktig engasjement, sier Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca-Cola Enterprises Norge og Sverige.

Ta valg

Med kampanjen ønsker Coca-Cola å gi forbrukerne informasjon, slik at de kan ta informerte valg, og selv kan være med i dugnaden for en bedre helse. Coca-Cola Norges kampanje er bygget opp rundt tre hovedpilarer:

  • Å gi forbrukerne enkel og tydelig informasjon om kaloriinnholdet i selskapets drikkevarer
  • Å oppfordre forbrukerne til en aktiv livsstil
  • Å arbeide videre for å tilby forbrukerne valgfrihet og muligheten til å velge drikkevarer med færre eller ingen kalorier og mellom ulike flaskestørrelser

Markerer taktskifte i arbeidet mot overvekt

Kampanjen starter i dag med en norsk versjon av den globale kampanjefilmen, ”Samarbeid”, som blir vist på TV2 fredag 14. og lørdag 15. juni. Filmen informerer seerne om antall kalorier i Coca-Cola sine produkter, samt understreker at 4 av 10 av produktene i selskapets norske portefølje har færre eller ingen kalorier.

I Norge vil reklamefilmen bli støttet opp av trykte helsides-annonser i flere av landets ledende aviser. Der vil Coca-Cola blant annet vil informere om selskapets innovasjonsarbeid rundt produkter med færre kalorier, sine forpliktelser for å bidra til en aktiv livsstil, samt selskapets arbeid for å redusere det norske sukkerkonsumet.

Nye tiltak

" I dag står konsumet av brus og saft for kun to prosent av det samlede energiinntaket i Norge. Coca-Cola og den norske drikkevarebransjen har i lang tid arbeidet aktivt for å redusere det norske sukkerkonsumet. Nordmenns overgang til sukkerfrie brusalternativer har hatt stor betydning for nedgangen i sukkerforbruket, som er redusert med nærmere 30 % siden 2000. Dette er en positiv utvikling, og Coca-Cola Norge er innstilt på å jobbe videre langs flere spor for å bidra ytterligere i arbeidet for å bedre norsk folkehelse.

Kampanjen bygger videre på det arbeidet Coca-Cola allerede har gjort, i tillegg til at selskapet lanserer flere nye grep mot overvekt:

  • De siste ti årene har Coca-Cola redusert den gjennomsnittlige kalorimengden pr. servering i Europa med 10 %. Selskapet jobber aktivt for å redusere innholdet av sukker og kalorier i sine drikkevarer, og 4 av 10 av produktene i den norske produktporteføljen har færre eller ingen kalorier.
  • Coca-Cola samarbeider med forskere og ernæringsfysiologer om innovasjoner. Kalorifrie søtningsmidler fra naturlige kilder, som ekstraktet fra Steviaplanten, er eksempel på dette
  • I juni 2013 lanserer Coca-Cola Norge en ny Nestea Green Tea der kaloriinnholdet er redusert med 40 % takket være bruken av det nye søtningsmiddelet.
  • I mai 2013 lanserte Coca-Cola mindre flasker (0,375 l) Coca-Cola og Coca-Cola zero, som åpnet for en kalorireduksjon på 25 % per flaske Coca-Cola, sammenlignet med en 0,5 l flaske.
  • Selskapet støtter mer enn 200 idrettsarrangementer og aktiviteter over hele Norge, og i den europeiske satsingen når vi frem til og inspirerer over 3 millioner unge.
  • Coca-Cola trykker tydelig informasjon om næringsinnhold på etikettene. Det opplyses også om produktets kaloriinnhold og hvor stor prosentandel dette er av anbefalt, daglig kaloriinntak
  • Selskapet lanserer nå informasjonskampanjen ”Samarbeid,” for å inspirere norske forbrukere til å ta informerte valg om kosthold, kaloriinntak og livsstil. Kampanjen vil vare fra juni til september

Pressemelding

Powered by Labrador CMS