Arne Ranneberg-Nilsen

Forenkler miljøledelse

- Etter at vi innførte hovedkontormodellen er den tatt i bruk av 22 hovedkontor i privat sektor og to kommuner har testet og utviklet modellen for bruk i offentlig sektor. Vinmonopolet er den største virksomheten som har innført modellen så langt, med over 280 underliggende enheter. Det forteller Arne Ranneberg-Nilsen, som er leder for utviklings- og rådgivningsavdelingen i Stiftelsen Miljøfyrtårn.



Publisert

Arne Ranneberg-Nilsen, leder for utviklings- og rådgivningsavdelingen i Stiftelsen Miljøfyrtårn.

Miljøfyrtårn har utviklet sertifiseringsmodell for store virksomheter, som private konsern og offentlige etater, slik at store organisasjoner med mange underliggende enheter kan gjennomføre en rasjonell og strømlinjeformet sertifisering – og senere resertifisering.



- Erfaringene er at modellen fungerer. Følger man prosessen og legger kvalitet og ressurser i sertifisering av hovedkontoret og malen for underliggende enheter, så blir miljøledelse godt og effektivt implementert. Miljøfyrtårn har flere avsjekkpunkter med konsulent og konsernet for å være med å bidra til at arbeidet blir organisert optimalt.

- Rådgivningstjenesten vår står sentralt her, og vi besitter bra erfaring i relativt komplekse og store organisasjoner. Samtidig som vi ivaretar at vi sertifiserer der aktiviteten er – på virksomhetsnivå. Fremover vil vi forbedre støtteverktøyene som benyttes i forbindelse med hovedkontormodellen, forteller Ranneberg-Nilsen.

Gode erfaringer

Lena Ringsbu Stokke.

Sandefjord kommune og Voss kommune har tatt modellen i bruk som en del av et prosjekt med å utvikle modellen for bruk i offentlig sektor. Lena Ringsbu Stokke, rådgiver i stiftelsen, jobber med offentlige virksomheter, og hun forteller at erfaringene fra Voss og Sandefjord er gode.

- Kommunene har fått et bedre system på sertifiseringsprosessen, og de synes at ansvarliggjøringen i organisasjonen er langt bedre med denne ordningen, sier Ringsbu Stokke.

- Det blir lettere for underliggende enheter, ettersom de får færre krav å forholde seg til. Det skyldes at en del krav løftes til den sentrale virksomheten hvor ansvaret faktisk ligger I tillegg blir resertifiseringen mer effektiv og rasjonell fordi det blir færre fysiske besøk av sertifisør ute i virksomhetene.

Hovedkontormodellen

En vellykket gjennomføring av hovedkontormodellen forutsetter at konsulenter og sertifisører har god kunnskap om denne.

I mai 2013 er det ytterligere 11 virksomheter som jobber med å sertifiseres etter hovedkontormodellen.Hovedkontormodellen for offentlig sektor planlegges ferdigstilt i august/september.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS