Rica norsk flagg

Rica Hotels troner på miljøtoppen

Ved utgangen av 2012 har vi 72 svanemerkede hoteller og fem svanemerkede spisesteder i Norge. Rica-kjeden har suverent flest miljøhoteller.

Publisert

Illustrasjonsfoto

– Hotelldrift er en svært kompleks tjeneste, og våre miljøkrav er strenge. Det er bare de beste som klarer det. Det er godt å se at mange hotelleiere tar samfunnsansvaret på alvor. Og så ser vi jo at det lønner seg for dem i kroner og øre, og det er jo også en bra motivasjonsfaktor, sier Alvhild Hedstein, direktør i Miljømerking.

Grønn gevinst i kroner og øre

Claus Thomas Petersen er hotelldirektør på Holmenkollen Park Hotel Rica. De opplevde at å svanemerke hotellet ga gevinster på bunnlinja:

– Vi reduserte vannforbruket på hotellet med 40 prosent. Det kuttet vannkostnadene våre med 350 000 kroner i året. I tillegg kvittet vi oss med et stort avfallsproblem. Tidligere produserte hotellet 100 000 tonn matavfall i året. Men med å jobbe bedre også med denne siden av driften, forvandler vi nå matavfallet til jordforbedringsmiddel på 18 timer. Så i stedet for dette berget med matavfall får vi nå 2 tonn gjødsel til egen park. Dette vinner alle på, sier Petersen.

39 Rica-hoteller er svanemerket

Rica har 39 svanemerkede hoteller i Norge, Scandic 14 og Radisson BLU 13. First, Best Western, Radissons Park Inn og Thon har ett hver, og i tillegg har vi to frittstående: Sundvollen og Britannia.

Svanemerket er det offisielle miljømerket i Norden, opprettet av myndighetene for å hjelpe forbrukere og andre innkjøpere med å gjøre gode miljøvalg. Et svanemerket hotell belaster miljøet så lite som råd. Hotellet bruker mindre vann, energi og kjemikalier som kan skade naturen ute eller arbeidsfolket inne. De bruker svanemerkede rengjørings- og vaskemidler og har et bredt tilbud av økologiske varer i restauranten. Møbler og innredning velges ut med miljø for øye.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 44. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS