Undredal1

Norsk ost slår an i Berlin

Undredalsosten Kvit Undredal, vellagret, som ble kåret til ”Årets ost 2012” under Det Norske Måltid i begynnelsen av januar, går ned på høykant under Grüne Woche i Berlin.

Publisert

Leif Inge Underdal fra Opplev Undredal serverer ost i Berlin.

I 2012 var over 20 000 besøkende innom Undredalen for å smake Slow Food - osten, som blir produsert der, og ønsket er å utvide turistsesongen.

– Naturen her er utrolig flott høst og vår, og nå om vinteren er det helt spesielt her, sier Leif Inge Underdal fra Opplev Undredal, som jobber med turisme i bygden med 70 fastboende i Sogn og Fjordane.

Undredal Stølsysteri eies og drives av tre familier i Undredal som til sammen yster melken av 220 geiter. Osten som vant var laget i februar, og juryen under Det Norske Måltid mener at osten har sjel.

Leif Inge Underdal.

Kontinental type ost

– Kvit Undredal er en kontinental type ost basert på den tradisjonelle kvitosten fra Sogn. Den utvikler fin og rik aroma ved langtidsmodning. Denne er laget av 100 % geitemelk. Vi har hatt mye kontakt med mellom-Europa over mange år. Det er mye som er felles i kvitost-tradisjonen og det er alltid nyttig å utveksle erfaringer med andre. Du kan sei at vår Kvit Undredal er i familie med europas “fjellostar”.

Viser frem Norge

– På Grüne Woche deler vi både Kvit og Brun Undredal. Vi ønsker å skape interesse for både Sognefjordområdet og Nærøyfjorden Verdensarvområde her i Sogn. Vi kan bli bedre til å vise frem fjord og fjell i vinterdrakt, og det er viktig for bærekraftig lokal verdiskaping å forlenge sesongen vår og høst. Jeg gleder meg til dialogen med folk, sier Leif Inge Underdal.

Det er NCE Culinology og Måltidets Hus som koordinerer deltakerne fra Fjord Norge. Fra Sogn og Fjordane deltar også Kystvilt, Gloppen Hotell og Ciderhuset Balholm.

Grüne Woche

Har 400-500 000 besøkende hvert år

Utstillingen har 26 haller (tilsvarer 25 fotballbaner)

Norges stand er på 365 kvm og vi deltar for 26. gang

Blir arrangert for 78. gang, og er et internasjonalt samlingspunkt for mat og landbruk. I tillegg har hotell- og restaurantnæringene stort utbytte av å delta som en del av reiselivsnæringen

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 44. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS