Lisbeth Berg Hansen og Ingrid Espelid Hovig

Ingrids persillekvast forfører franskmenn

Sammen med fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg Hansen stilte Ingrid opp for å vise franskmenn hvordan norsk laks skal serveres. Hun laget retter av Salma som er i ferd med å bli en populær merkevare i Frankrike.

Publisert

sier fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg Hansen sammen med Ingrid Espelid Hovig i Lyon.

Salma selges nå i flere av de store matvarekjedene i Frankrike, der Super U er Frankrikes hurtigst voksende supermarkedkjede, med 1500 butikker fordelt over hele landet. Det viser litt av potensialet for Salma å bli listet hos en så stor kjede.

Et viktig marked

– Det er interessant å se hvordan norsk sjømat blir mottatt av både de som jobber i dagligvarebutikker og kundene. Frankrike er et viktig marked for oss. 70 prosent av laksen i Frankrike er norsk, så laksen er den mest kjente nordmannen her, sier fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg Hansen.

– Vi har valgt å satse på Salma fordi det er et unikt produkt og jeg har selv besøkt Bremnes og sett hvordan fisken lages. Jeg har så stor tro på dette at vi kjører promo på Salma frem til påske, sier Gerald Arnauld, regiondirektør for sjømat i matvarekjeden Super U. - Salmas konsept med norske demonstratører i butikk sammen med topp kvalitet er grunnen til at laksen finnes i våre hyller, sier Arnauld.

– Går som varmt hvetebrød

– Vi blir varme om hjertet når vi ser at Salma faktisk går som varmt hvetebrød her i Frankrike, det gjør oss stolte over de gode råvarene som kommer fra vår region, sier Gro Jensen Gjerde, leder for Samarbeidsrådet for Sunnhordland. Rådet representerer Austevoll, Bømlo, Fitjar, Stord, Sveio, Kvinnherad, Tysnes og Etne.

Hun har med seg en tung delegasjon til Lyon for å følge kokkekonkurransen Bocuse d’Or der Ørjan Johannessen fra Austevoll og Bekkjarvik Gjestgiveri er medaljehåpet.

– Ordførere og representanter fra kommuner og næringsliv er med, og vi benytter anledningen til å lære mer om eksport og hva som skal til for å lykkes i det franske markedet, og ikke minst bygge viktige relasjoner, sier Gjerde.

Sunnhordland har sammen med Salma egen stand under Sirhamessen og profilerer Sunnhordland som destinasjon for turister som vil spise god sjømat og oppleve den norske naturen.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 44. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS