Melkerampa FotoMona Gundersen

Melkerampa markerer seg i Mathallen

TINE har utviklet, produsert og solgt norske meieriprodukter i Norge i mer enn 130 år. Ønsket om å kommunisere direkte og personlig med forbruker har blitt oppfylt ved hjelp av et levende butikkonsept i Mathallen på Vulkan. På Melkerampa forteller TINE sin historie og viser frem innsiden av TINE-sjelen og TINE-hjertet.

Publisert

Foto: Mona Gundersen

– Butikken på Vulkan er etablert i et innovasjonsperspektiv og fungerer som et laboratorium for læring og inspirasjon til nye produkter, teknikker og kundeopplevelser. Her selges vår egen eplejuice presset av sesongens første håndplukkede epler fra Hardanger, før den slippes ut i dagligvarehandelen. Her tilbys vellagrede oster fra bulk i begrenset opplag fra ulike ostelagre rundt i landet, porsjonspakket på stedet med egen merkevare. Butikken på Mathallen appellerer både til urbane, kresne matinnovatører, hobbykokker og profesjonelle så vel som vanlige oslofolk og tilreisende turister, forteller prosjektleder for Melkerampa, Pål Fasseland, fagsjef for matfaglige prosjekter i TINE SA.

Foto: Ole Walter Jacobsen

Helhetlig design

Det kreative grepet er bygget rundt konseptet “Hjemme hos TINE”, og gjenspeiler opplevelsen av å komme hjem til en venn, til en ledig stol rundt kjøkkenbordet hvor kaffen står på lunk. Navnet Melkerampa er tradisjonsrikt og bærer i seg historien om en sosial møteplass der siste nytt blir utvekslet. Denne tradisjonen blir moderne i møtet med interiørdesign og visuell identitet.

Foto: Mona Gundersen

– Kundeopplevelsen er ivaretatt i alle møtepunkter, fra visuell identitet og interiør til pakning og kommunikasjon. Dette oppleves i en inviterende inngangsportal, komfyren som stedets hjerte, display av varer og de ansattes ritualer og uniformer. Alle designelementer bidrar til å bygge merkevaren og ingenting er overlatt til tilfeldighetene,påpeker strategisk rådgiver i Scandinavian Design Group, Annie Myhre.

Formuttrykk

Foto: Mona Gundersen

I utviklingen av identiteten har fokuset vært å forene meierihistorie, tradisjoner og matkultur i et moderne uttrykk. Symbolet for identiteten er inspirert av Fellesmeieriets identitet fra 30-tallet, og logoens håndtegnede utforming refererer til stempelmerking som et uttrykk for kvalitet og norske treskjæringstradisjoner. Det tradisjonsrike uttrykket i logosymbol og navn veies opp av modernitet i materialer, teknikker, fargevalg og fonter. Ansvarlige designere for prosjektet Ingvil Marstein og Torjan Rood Vastveit fra Scandinavian Design Group og interiør arkitekt Vigdis Apeland Bergh fra Inne Design har jobbet tett sammen under hele prosessen.

Foto: Mona Gundersen

Innpakningspapiret er spesialdesignet og består av foto og tegninger fra TINEs arkiver med dokumentasjon fra over hundre år tilbake i tid. Langbordet som er produsert av gamle frukttrær har understell utformet i stålrør, etter inspirasjon fra dagens melkerør i fjøset. Melkeglassene er håndblåste, alle kopper og fat er hånddreide og gamle melkeflasker danner en lampekrone over bordet.

Suksess

– Melkerampa som destinasjon og Melkerampa produktene er svært populære. Første test av egen merkevare, Premium Hardangerjuice ble utsolgt allerede under åpningsuken. Vellagret 5 år Jarlsberg ble utsolgt etter de to første åpningsukene. Premium ostene raser ut av hyllene, og ikke minst, stedet får svært gode tilbakemeldinger fra publikum og har allerede fått sine stamgjester, bekrefter Pål Fasseland i TINE SA.

Beundringsverdig

Foto: Mona Gundersen

– Melkerampa bryter med etablerte sannheter og assosiasjoner til TINE som industrigigant, og tilfører en ny og overraskende taktil og sanselig opplevelse. Det er beundringsverdig at TINE ila bare seks måneder har skapt Melkerampa sammen med oss. Fra april til september 2012 ble det besluttet å utvikle konseptet, skrive kontrakt med Vulkan, utvikle og godkjenne strategier og design, utvikle produktportefølje, serviceprogram, innhold og kundeopplevelse, spesialbestille interiør, komfyr, gulv, skilting, belysning, kopper og kar i tillegg til å bygge butikken og ansette og lære opp de nye medarbeidere. Jeg er imponert over TINEs mot og gjennomføringsevne – og ikke minst viljen til å lytte til gode råd,sier Annie Myhre i Scandinavian Design Group.

Foto: Ole Walter Jacobsen

Team Melkerampa

TINE SA

Prosjektleder: Pål Fasseland

Prosjektkoordinator: Ksenia Stanishevski

Matfaglig webredaktør: Ane-Kamilla Eriksen

Osteakadamiet: Catharina Sandberg Lund

Scandinavian Design Group

Strategisk rådgiver: Annie Myhre

Prosjektleder: Evelyn Wulff

Designere: Ingvil Marstein og Torjan Rood Vastveit

Kreativ leder: Eirik Seu Stokkmo

Designer: Tonje Jæger

Digital prosjektleder: Emma Prunty

Digital rådgiver: Christian Søgaard

Digital designer: Thomas Kaldhol

Foto: Ole Walter Jacobsen

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 44. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS