Impuls Eirik Nilssen (8)

Har funnet en ny nisje

Det heter Impuls Reklamebyrå, men mer riktig burde det kanskje hatt navnet Impuls Matbyrå. For det er maten som dominerer. Med godt økonomisk resultat. For Impuls har utvilsomt blitt matbyrået med stor M her til lands. I fjor omsatte byrået for 10,2 millioner kroner, en økning på drøye millionen fra året før, og som de foregående årene med gode tall på bunnlinjen (rundt 15 prosent i driftsmargin), og det er budsjettert med 10 prosent omsetningsvekst inneværende år.

Publisert

Eirik Nilssen startet Impuls i 1996. I dag er reklamebyrået direkte spisset mot matbransjen, og omsetter for over 10 millioner kroner årlig. (Foto: Morten Holt)

Selskapet med base i Tønsberg lager og utarbeider matreklame, matbilder og matemballasje for hele matnorge.

– Vi er et reklame- og designbyrå med spesialkompetanse på strategiske og kreative prosesser rundt næringsmidler. Våre kunder markedsfører sine produkter i dagligvare, helsekost og horecamarkedet, sier gründer og eier Eirik Nilssen (54).

Flere bein

Jan Nilsen (AD/designer) (fra venstre), Eirik Nilsen (AD/kreativ leder) og Anfinn Lindestad (designer) i de lyse og romslige lokalene i sentrum av Tønsberg.

Hvis alt går slik Nilssen har planer om, vil matbyrået i løpet av 2014 også få flere bein å stå på. Impuls skal nemlig etablere sitt eget matstudio i spektakulære omgivelser på Senja, der Nilssen opprinnelig kommer fra.

I de romslige lokalene i Tønsberg kan allerede Impuls by på moderne fotostudio med kjøkken, der de fotograferer retter og produkter til kataloger, annonser, web, kokebøker etc. Dessuten har Impuls også en fast kokk, Merethe Skeie (Matmerethe.no), som hjelper til med oppskrifter og styling av rettene.

Spisset mot mat

Nina Røed Borgenvik (AD/designer), Marit Sørum (designer), Kari Meilegård (Prosjektleder) og Kaja Nilssen (trainee).

Nilssen hadde 10 års bakgrunn fra reklamebransjen i Oslo og fire år i et annet byrå i Tønsberg (Scan Partner) da han etablerte Eirik Nilssen Reklamebyrå i Tønsberg i 1996.

Det ble til Impuls i 1997, først som et mer rendyrket reklamebyrå, men Nilssen dreide raskt driften mot kunder i matbransjen.

– Vi jobbet mye med sisteleddskommunikasjon, og en stor andel av kundene har hele veien vært relatert til matvarer, næringsmidler, snacks, drikke og øl. Det har utgjort en stor andel av omsetningen i alle årene, men for 5-6 år siden tok vi et endelig valg; vi gikk ut offentlig og sa at vi ville spisse oss mot mat – og samtidig omtalte vi bevisst oss selv som et matbyrå, forklarer Nilssen.

Solvold inn i styret

Mike Lauritz Bugge-Erlingsen fra Select Flavour AS kom inn som styreleder, og den kjente Vestfold-kokken Odd Ivar Solvold kom også med i styret.

– Vi har hatt en stigende omsetningskurve hvert år siden starten, men spissingen mot mat bidro til en enda sterkere vekst. Jeg tror at vi er Norges eneste reklamebyrå som har gjort dette, sier Nilssen.

Nisjesatsingen har ført til at blant andre ASKO, Bama, Mills, Norrek, Kulinarisk Akademi og Stiftelsen Norsk Matkultur, for å nevne noen, nå er på kundelista. Stadig flere fra leverandørindustrien til storhusholdning kommer til.

Matstudio på Senja

Slik blir Senja Matstudio, som åpnes i 2014. (Skisse: Impuls Reklamebyrå)

Nå sikter Nilssen og Impuls enda lenger. I løpet av 2014 skal Senja Matstudio etableres – i vakre omgivelser på Norges nest største øy i Troms, mellom Harstad og Ttomsø.

– Her skal vi tilby kurs og opplevelser for bedriftsmarkedet, og da spesielt matbransjen, sier Nilssen. Senja Matstudio blir et eget datterselskap til ENS Holdning, som også eier Impuls, der Nilssen er eier.

Tomten der det særegne bygget skal oppføres, ligger på Finnseter, en og en halv time fra Bardufoss, tre timer fra Tromsø, og med kjente Hamn i Senja som nærmeste nabo (3 km). Her blir det eget kurskjøkken med åtte kokeøyer, et amfi og restaurant- og spiseområde med plass til mellom 40 og 50 gjester. Totalt er Senja Matstudio kostnadsberegnet til om lag 10 millioner kroner.

Kokebok-anerkjennelse

I fjor ga Eirik Nilssen og Impuls også ut sin første kokebok, Mat fra Senja, som nå i februar er nominert helt til finalen i klassen skandinaviske kokebøker i Gourmand World Cookbook Awards i Paris.

Impuls Reklamebyrå er vår typebedrift i magasinutgave 1 av Horeca i 2013. Les hele saken der.

Bli abonnent på Horeca her

Les mer om hva du kan lese om i Horeca nummer 1 her

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 44. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS