Reiselivssatsing fjellheimen Foto Bjørn B Jacobsen

Utenlandssatsing i fjellheimen

Fjelldestinasjonene Geilo, Hemsedal og Beitostølen gjør en unik internasjonal markedssatsing. Søndag 22. desember lander det første charterflyet fra London med 189 engelskmenn som skal feire sju dagers julemoro i fjellet.

Publisert

Charterkameratene Beitostølen, Geilo og Hemsedal svever om dagen. Her fra prosjektmøte i Oslo nylig, sammen med den London-baserte prosjektlederen Trevor DeVilliers. Fra censtre Carina Jorem Olsen, agentansvarlig for Skistar, Martina Svensson, daglig leder Geilo Skisenter og direktør Atle Hovi, Beitostølen Resort. (Foto:DestinasjonsKirurgene)

Utover vinteren blir det ukentlige charterflyvninger fra London og direkte inn i fjellheimen, til Fagernes Lufthavn. Samarbeidet skal gi 60 millioner kroner i meromsetning for de tre destinasjonene.

Modellen for markedssamarbeidet de tre destinasjonene har etablert, er ikke ukjent blant de store fjellregionene i Europa, USA og Canada. Vi kjenner Tyrol i Østerrike, som er merkenavnet for skidestinasjonene St Anton, Solden, Seefeld, Lech, Ischgl og Westendorf. Det samme med Vail Resorts i Colorado, som er markeds-parasollen for kjente skisteder som Bereckenridge, Vail, Beaver Creek og Copper Mountain.

«Norway Home of Skiing»

«Norway Home of Skiing» heter parasollen for det nye samarbeidet mellom Beitostølen, Geilo og Hemsedal. Dette er et spleiselag mellom Oppland og Buskerud fylkeskommuner, Avinor, Valdres Kultur og Naturpark, og Valdres Næringsforening fra offentlig side, sammen med næringsaktørene Beitostølen Resort, Visit Geilo og Hemsedal Skistar.

Samlet satser de én million kroner i år, en halv million kroner i 2014 og 350 000 kroner i 2015.

Kjernemarkedene

Kjernemarkedene i utlandet, er ifølge direktør ved Beitostølen Resort, Atle Hovi, i Storbritannia, Irland, Nederland, Russland og Tyskland.

Den britiske chartergiganten Crystal Ski har signert en avtale som innebærer minimum tre år med charterflyvninger mellom London og Leirin Fagernes. Om forholdet mellom økonomisk satsing kontra utsiktene, sier chartersamarbeidets talsmann, direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort:

– Vi investerer 1,8 millioner over en treårsperiode som vil generere en forventet omsetning for våre tre destinasjoner på rundt kr 60 millioner kroner. Det må vi kunne si er en særdeles trivelig matematikk å skrive hjem om, ikke minst i reiselivet der det er viktig å få etablert store samarbeids-konstellasjoner for å lykkes internasjonalt. Vi har et verdensprodukt, så dette er en spennende reise for oss.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS