Matt Koch 2b

Smaken i glasset

Matt Koch har hatt en lang karriere som vinmaker, og har vært hos det australske vinhuset Rosemount siden1995. Som vintrepreneur er han ansvarlig for å definere vinens karakter. Nylig besøkte han Norge for å snakke om sine prisbelønte viner.

Publisert

– Jeg tror Rosemount gjør det godt i Norge fordi de er lekre viner som inviterer forbrukeren inn, sier Matt Koch.

– Blending er en kunstform i alle deler av verden, og jeg er takknemlig for å få lov til å holde på med dette. Som vinmaker har jeg en viktig rolle ute på vinmarkene hvor jeg bestemmer hva vi skal produsere, når druene skal plukkes, vinens karakter, og druene som passer til den stilen. Jeg må alltid ta avgjørelser underveis for å få maksimal kvalitet på produktet. Det er også viktig å lytte til hva forbrukeren mener om vinene, og følge med på trender i vinmarkedet. Man får også reise verden rundt og lytte til forbrukerne. Det gir meg en god følelse når jeg ser at vinen nytes. Da er jobben verdt alt arbeidet som ligger bak.

Været er om mulig den viktigste faktoren for å sikre et godt resultat, og Australia har de siste årene opplevd gode og tørre somre, som har bidratt til svært gode forhold på vinmarkene. Dette har igjen resultert i gode kvalitetsviner.

Kunsten å takle forandring

– Rundt innhøstingen holder været meg oppe om natta. Dessverre er det ikke mye vi kan gjøre for å kontrollere naturens gang, og vi lærer seg å leve med det. Det er kritiske punkter i prosessen. Jeg må hele tiden vurdere hvor lenge vi skal ha druene ute. Bør jeg plukke halvparten nå og la halvparten få litt mer tid? Alt avhenger av hvilken stil du ønsker vinen skal ha. Man kunne sikkert fulgt en oppskrift, men jeg ønsker ikke å produsere vin på den måten. Jeg vil ha det Moder Jord gir meg. Å takle forandring er kunsten bak det å lage god vin, sier Koch.

Sjefsvinmakeren til Rosemount mener suksessen bak australsk vin de siste årene skyldes vinmakernes evne til å lære og å være i konstant utvikling.

– Vinproduksjon er som en levende organisme, det utvikler seg stadig. Gjennom årene har vi lært å forstå vingårdene våre mye bedre. Vi forsøker ikke å kvele dem, men gi næring og la dem vokse. Fra et australsk perspektiv handler det ikke bare om solskinn på en flaske. Vi har andre lag med kvalitet som vi fyller på med. Vi ser oss selv også som en grønn vaktmester om du vil; vi vil gjerne føre arven videre.

Går godt for vinlandet Australia

I diskusjonen om den nye verden mot den gamle vil selvsagt alle snakke om sin egen region. Europa har en 600 år gammel tradisjon for å lage vin, mens den australske «bare» er 170 år.

– Det er gammelt for oss, men vi er fortsatt den nye gutten i klassen. Vi har lært mye i løpet av den tiden, smiler Koch.

– Det går veldig godt for Australia som vinland nå. Vi er glade i forandring, vi spør oss alltid – hvorfor kan viikkegjøre dette? Vi er åpne for nye og spennende ideer, det finnes ingen regelbok eller oppskrifter. Vi er hele tiden villige til å teste ut nye ting, og er ingen «one trick pony». Australsk vin kommer hele tiden i nye varianter med nye perspektiver. Vi har søkelys på smaken i glasset, historien bak, kvalitet, fylde og smaken vi henter ut fra vingårdene. Markedet for Chardonnay har nå blitt en referanse for store deler av verden. Men hvem vet hva som skjer om ti år? Det kan endre seg. Trender kommer og går, sier Koch.

En favorittvin vil vinmakeren nødig utnevne, men han strekker seg til å nevne noen gode årganger.

– Alle sesonger har sin sjarm, og jeg lærer noe fra dem. Det er en kontinuerlig læringsprosess å forsøke å få frem vingårdens beste egenskaper, kvalitet og frukt. Jeg elsker lagringsvin, og både 2002, 2004, 2010 og 2012 er svært gode år, smiler Koch.

– Vi har søkelys på smaken i glasset, historien bak, kvalitet, fylde og smak, sier vinmaker Matt Koch.

– Jeg tror Rosemount gjør det godt i Norge fordi de er lekre viner som inviterer forbrukeren inn. Vi forklarer godt hvem vi er på pakken, vi leverer på smaken i glasset, og man stoler på kvaliteten som er på flasken. Forbrukeren forteller oss at de er fornøyde med produktet. I 2012 vant vi over 200 priser for vinene våre, og 2013 har også vært et ekstremt godt vinår, forteller Koch.

Italia – en stor konkurrent

Det italienske markedet er en stor konkurrent, men Koch mener at alle må finne sin egen stil. Noe «copy cat» vil han ikke være.

– Italienerne kommer stadig med nye stiler, så vi følger selvsagt med på hva som finnes der ute. Man kan forsøke å kopiere andre, eller man kan selv forsøke å utvikle den neste trenden og den neste gode smaken, sier han.

Med økt fokus på kortreist mat og vin til ulike anledninger forsøker den australske vinprodusenten å tilpasse seg publikums krav og spørsmål.

Vin og mat

– Vi er åpne for forandring. I den tiden vi lever i er folk opptatt av hvor maten deres kommer fra. Historien bak er blitt viktigere, og folk er mer interessert i mat og vin og vil lære mer om det. Å matche mat og vin er derfor viktig. Det er stort fokus på dette hos vinprodusenter over hele verden. Rosemount er intet unntak.

– Det som karakteriserer Rosemount, er at alt handler om smaken, fylden og friskheten. Vi vil at smaken i glasset skal smake som druene. Fruktig, med god fylde, frisk og levende, myk og lettdrikkelig. Vi vil at forbrukeren skal drikke vinene våre som de er, og få en umiddelbar tilfredsstillelse, sier Koch smilende.

Powered by Labrador CMS