Unilever tomathøsting2

Oppfordrer til mer bærekraftig matservering

Unilever Food Solutions oppfordrer til mer bærekraftig matservering, og setter agendaen med verdens mest ambisiøse bærekraftsstrategi.

Publisert

Illustrasjonsfoto

For hver dag som går, øker presset på den globale matvareforsyningen. Utviklingen kaller på en mer bæredyktig produksjon og håndtering av matvarer – og storhusholdningsindustrien har et stort medansvar. Det mener en av de helt store spillerne i markedet, Unilever Food Solutions, som nå oppfordrer hele industrien til at stå sammen i kampen for en mer bærekraftig matvareproduksjon.

Samtidig annonserer Unilever Food Solutions et nytt, globalt mål om å kjøpe inn 100 prosent av alle virksomhetens landbruksråvarer fra bærekraftige kilder innen 2020, heter det i en pressemelding.

Verdens mest ambisiøse strategi

I 2010 annonserte Unilever Food Solutions morselskap, Unilever, en strategi, som av ledende internasjonale eksperter er blitt kaldt verdens mest ambisiøse bærekraftstrategi, Unilever Sustainable Living Plan.

Denne planen har kort og godt som mål å doble Unilevers omsetning innen 2020 og samtidig halvere virksomhetens miljømessige påvirkning, samt øke virksomhetens positive, sosiale innflytelse. Unilever Food Solutions har i den forbindelse satt seg følgende mål i løpet av den samme tidshorisonten:

* Alle innkjøp av landbruksråvarer skal være 100 % bærekraftige.

* Hjelpe profesjonelle kjøkkener med å skape bærekraftige løsninger ved å bl.a. redusere deres matsvinn.

* Løpende forbedre virksomhetens produkter – bl.a. gjennom å redusere innholdet av salt, sukker og mettet fett på tvers av porteføljen.

Løsninger for profesjonelle kjøkken

– Vi leverer ingredienser og løsninger til profesjonelle kjøkken, som hver dag serverer måltider til millioner av mennesker verden over, sier Jørgen Rustad, Country Sales Leader hos Unilever Food Solutions i Norge.

– Små tiltak som å redusere matsvinn og kalorier på menyen kan utgjøre en stor forskjell, når det multipliseres med alle de millioner av måltider, som daglig blir servert i profesjonelle kjøkken, legger han til.

100 millioner måltider daglig

Unilever Food Solutions alene leverer ingredienser til mer enn 100 millioner måltider hver dag. Sammen med våre kunder har vi en rekke åpenlyse muligheter for å arbeide mer bærekraftig, med større fokus på ingredienser av god kvalitet, sunnere måltider og redusere matsvinnet og kostnadene forbunnet med dette.

– Både Unilever og mange andre aktører i bransjen arbeider i dag med bærekraftige løsninger. Men vi kan bli mye bedre. Bærekraft er fremtidens dreiningspunkt for positiv vekst. For individet, samfunnet og for industrien, sier Rurstad.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS