Best Western Lægreid Atle Lægreid4

Her skvetter mennene, i dobbelt forstand

Atle Lægreid bestemte seg for å gjøre hotellgjestenes toalettbesøk uforglemmelig. Han la halvannen million kroner på bordet, kjøpte lettkledde voksdukker fra England, og skapte sitt eget red light district bak pissoarene. – Voksdukkene er laget av en kunstner ved Madame Tussauds, men jeg må understreke at de ikke kostet mer enn en brøkdel av hele oppussingsbudsjettet på halvannen million kroner.

Publisert

De mannlige hotellgjestene på Best Western Lægreid Hotell i Sogndal skvetter til i dobbelt forstand når de lettkledde kvinnene dukker opp bak pissoarene. Atle Lægreid viser stolt frem det nye toalettet. (Foto: Even Rise)

Det sier Atle Lægreid, tredjegenerasjons driver av Best Western Lægreid Hotell i Sogndal. Han eier overnattingsstedet, som også inkluderer puben Lægreids, sammen med kona Sylveig. De nyrestaurerte toalettene ligger i fellesarealer for både hotellets og pubens gjester.

På det nyoppussede herretoalettet har Lægreid skrudd opp stilfulle stål-pissoarer på en glassvegg. Bak glassveggen står de minimalt påkledde voksdukkene og nærmest byr seg frem for tissetrengte gjester.

Overraskelsesmoment

– At de byr seg frem, er en overdrivelse, smiler hotellsjefen.

– Dukkene blir først synlige når det kobles strøm til en grå folie på innsiden av glasset. Dette kontrolleres av en bevegelses-sensor som utløses når noen stiller seg foran pissoarene. Og dukkene er ikke synlige i mer enn sju sekunder. For at dukkene skal komme frem igjen, kan det ikke ha vært bevegelse i toalett-lokalet de siste 40 sekundene, legger Lægreid til.

Han sammenligner dukkene med en god vits:

– En god vits bør ikke presenteres for mange ganger. Akkurat slik er det med dukkene også. Det blir ikke noe morsomt hvis de er synlige hele tiden. Derfor er dette mer en overraskende morsomhet, enn et kvinnediskriminerende og mannsjåvinistisk tiltak. Jeg har fått mange henvendelser fra kvinner som tilbyr seg å stå bak glassveggen i stedet for dukkene. Hadde jeg takket ja til det, ville saken stilt seg annerledes. Dette er uskyldig humor som gir gjestene en opplevelse for livet, sier Lægreid.

Historiene i kjølvannet av hotellets toalett-renovering, er mange. Blant annet bommer enkelte på pissoaret, mens andre søler ut seg selv mens de i panikk forsøker å skjule egen redskap for damene som plutselig dukker opp.

– Enkelte skvetter i dobbelt forstand, men alle tar det med godt humør. Det har ikke vært en eneste sur mine, sier han.

Inntektskilde

Men det er ikke bare damene og glassveggen bak pissoarene som er kontroversielt på hotellet i Sogn og Fjordanes regionhovedstad. Både på herre- og dametoalettet er båsene adskilt med glassbyggerstein.

– Du kan skimte skygger inne i nabobåsen, men ikke noe mer. Og på dametoalettet har vi i tillegg laget en dobbeltdekker. Jeg har aldri helt forstått kvinnenes behov for å gå to og to på do. Men jeg aksepterer det, og nå har vi altså lagt til rette for at de kan sitte på en toseter og snakke om livets gleder og sorger mens de gjør sitt fornødne, sier Atle Lægreid.

– Halvannen million kroner er mye penger for å pusse opp to toaletter. Er det verdt det?

– Ja, uten tvil. Jeg har tenkt på dukke-løsningen lenge. Den har gitt oss bred omtale, og dermed god markedsføring. Og gjestene får en positiv ekstraopplevelse utenom det vanlige. Derfor er det verdt pengene og vel så det. Og du skal heller ikke se bort i fra at ”utstillingsrommet” bak pissoarene kan brukes til noe helt annet når dukkene har stått der lenge nok. Jeg er overbevist om at jeg skal klare å tjene penger på utleie av dette arealet til noen som vil profilere sine produkter der, smiler sogndølen lurt.

53 prosents belegg

Best Western Lægreid Hotell er et av svært få hoteller i regionen som tjener penger. I fjor endte overskuddet etter skatt på 1 240 000 kroner. Dette på tross av at det ble investert 1 680 000 kroner over driftsbudsjettet. I 2012 hadde de et gjennomsnittlig belegg på 53 prosent, noe som er historiens høyeste. I november var det oppe i hele 70 prosent.

Les hele saken i Horeca nummer 4 2013, som ble utgitt like før sommeren

Powered by Labrador CMS