Atle Hovi nett5

– Fjellet er det nye syden

Få måneder etter at direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort kunne melde om rekordtrafikk i vinterfjellet, er det besøksrekord også sommertid i Norges fjellandsby. Og det er norske turister som øker. – Fjellet er det nye syden, jubler Hovi og resten av næringslivet på 900 meter.

Publisert

Atle Hovi. (Foto: Morten Holt)

Faktum er at Øystre Slidre/Beitostølen er en av få kommuner i fjell-Norge med økning i den ferske besøksstatistikken fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) over antall hotellgjestedøgn i perioden januar og ut juni i år, med totalt 83 500 døgn.

Beitostølen Resort har også besøkstallene for juli klare, med 20 000 gjestedøgn som er en markant økning fra juli i fjor. Satt i perspektiv hadde eksempelvis Ringebu/Kvitfjell 35 500 gjestedøgn i hele 6-måneders-perioden januar-juni i år.

Beitostølen. (Foto: Morten Holt)

Fantastisk utvikling

– En fantastisk utvikling. Det hersker liten tvil om at vi kjører et kraftfullt tog som bare får fler og fler passasjerer, og som ikke minst gir næring til det historiske trendskiftet vi nå ser i nordmenns ferie- og reisevaner. Vi er mer enn gjerne lokførere i og for FjellNorge. Fjellet er det nye syden. Det er det vi sier her oppe på 900 meter nå, smiler en entusiastisk Atle Hovi.

Han har 2500 senger i sitt system på Beitostølen, med Radisson- og Rica-hoteller, moderne leiligheter på Stølstunet og mange hytter. Med 1500 øvrige senger i hyttegrender og camping, pluss 2000 hytter, mange av dem i utleie, har Beitostølen en kapasitet mange destinasjoner kan misunne dem. I sommer har belegget vært høyt, og i juli måned var 6 dager mer enn 100 prosent fulle, med ekstrasenger i konferanserom på Radisson-hotellet.

Gledelig for hele kommunen

Jotunheimen og Gjendealpene ligger kort reisetid fra Beitostølen. Dette bildet er tatt nordvestover fra Rasletind. Du ser blant annet Store Knutsholstind. (Foto: Morten Holt)

Ordfører Kjell Berge Melbybråten i Øystre Slidre kommune, er imponert over besøksindustrien i fjellbygda:

– Svært gledelig for hele kommunen at Beitostølen opplever slik vekst. Det er tydelig at stadig fler legger merke til de unike kvalitetene fjellandsbyen Beitostølen har: Nærheten til attraksjoner som Jotunheimen, Besseggen, Nasjonal Turistveg over Valdresflya, stølslandskapet og den vakre naturen.

– Dette kombinert med et mangfoldig aktivitets- og servicetilbud, samt mange spennende arrangementer, gjør Beitostølen til en destinasjon det både er interessant og verd å besøke hele året. Som ordfører er det strålende å kunne konstatere Beitostølens iboende vilje og evne til å være best, samt å jobbe sammen for å gi de tilreisende en best mulig opplevelse. Serviceevnen, det å få alle gjestene til å virkelig føle seg velkommen, er helt i tråd med kommunens uttalte mål om å være Norges beste bo- og besøkskommune, sier ordfører Kjell Berge Melbybråten.

Drypper litt på alle

Beitostølen Resort er kraftverket i fjellandsbyen på 900 meter. Når de trekker flere gjester til fjells, drypper det ikke bare på presten, men på både klokkeren og næringslivet i fjellandsbyen:

– Vi kjører det mannskap og båter tåler, sier sjefen for Gjendebåtene, Harald Rune Øvstedal, som er blant selskapene i fjellet som høster fruktene av trafikkøkningen til Beitostølen. Han har «all time high» med en økning på 30 prosent i juli måned i forhold til i fjor. 18 500 Besseggen-passasjerer tok Gjendebåtene i juli. Det er 4000 flere enn antall innbyggere i hele Hønefoss kommune. Og; august er den største Besseggen-måneden!

Men, Harald Rune Øvstedal er som man forstår ikke alene i Beitostølens suksessbåt. Kristin Grønolen og hennes pizzabakere på Peppes Pizza har hatt hendene fulle i sommer, og melder om en meget hektisk julimåned.

Et verdensprodukt

– Trenden er ikke å ta feil av, påpeker Atle Hovi, og presiserer.

– Vi forsterker vår posisjon som Norges komplette helårsdestinasjon. Da vi hadde 15.000 gjester i påskeuka og en omsetning i fjellbygda på 30 millioner kroner, trodde jeg vi skulle vente noen måneder på neste rekord, men utviklingen går virkelig vår vei.

– De som snakker om mørke skyer for reiselivet i distrikts-Norge er hjertelig velkommen opp på 900 meter, så skal vi gladelig fortelle hva vi gjør - at det ikke kommer verken gjester eller skispor fra himmelen. Noen må gjøre jobben og vi holder et høyt og konstant trykk på innovasjon, produktutvikling og kommunikasjon med omverden. Dette er ikke Nasa-teknologi, men det krever kunnskap og kompetanse langs hele verdikjeden, og det krever ikke minst orkestrering av alle aktørene på destinasjonen. Fjell-Norge er et verdensprodukt og fremtiden ligger der for oss, men vi må ta eierskap til den, og det er det vi nå gjør, sier direktør Atle Hovi med ettertrykk.

Les mer om Beitostølen i neste nummer av Horeca

Pressemelding

Powered by Labrador CMS