Verkshotellet eksteriør3 Foto Wisteria Gaver og Interør

Suksess med nytt hotell i vernet bygg

Synnøve og Sigbjørn Vadla satset på et prosjekt ingen andre ville ha. Det har endt med suksess med Verkshotellet på Jørpeland.

Publisert

Synnøve og Sigbjørn Vadla. (Foto: Mattis Holt)

Verkshotellet på Jørpeland har en viktig historie bak seg, og er tegnet av selveste Arnstein Arneberg. Siden det ble ferdig bygget i 1914, har det aldri vært offentlig hotell – før nå, etter at Synnøve og Sigbjørn Vadla tok fatt på et prosjekt ingen andre turte å ta.

Oppvokst i nabohuset

For Synnøve var det ingen tvil om hva hun hadde lyst til da det gamle verkshotellbygget ble lagt ut for salg. Hun er oppvokst på Jørpeland, bare noen få meter unna hotellet.

– Verkshotellet har alltid vært noe spesielt. Bygget var forbeholdt funksjonærer før i tiden, da det var stort klasseskille. Jeg var aldri inne i bygget før jeg ble voksen, og nå er det for første gang åpent for alle, sier hun.

– Trengte et hotell

Verkshotellet på Jørpeland. (Foto: Wisteria Gaver & Interiør)

– Etter å ha bodd i Årdal (i Ryfylke litt nordøst for Jørpeland) og drevet Høiland Gard i mange år, følte vi for å flytte på oss. Vi følte at huset var noe for oss, og et voksende Jørpeland trengte et hotell. Vi har fått sansen for å restaurere gamle bygg, og med den erfaringen vi har fått, var Verkshotellet midt i blinken, sier hotellskaperne, som nå har drevet hotellet i godt over et år.

Ekteparet tok over bygget i 2010, og brukte drøyt ett år på å renovere hele bygningen. Alt sanitært og elektrisk er lagt inn på nytt, og gaten utenfor måtte til og med graves opp for en ny vannledning. Hotellet ble åpnet 8. august 2011, etter at 15 millioner kroner var investert i prosjektet.

Samme arkitekt som Oslo rådhus

Historien bak Verkshotellet er spesiell. Bygget er tegnet av Arnstein Arneberg, som har tegnet andre kjente bygg som Oslo rådhus og Skaugum-bygget.

– Verkshotellet har en spesiell verdi, og en viktig historie. Det var noe av grunnen til at vi ville gi oss i vei med dette også, sier Synnøve og Sigbjørn.

Etter at bygningen sto ferdig i 1914, har det alltid hatt status som hotell, selv om det ikke har vært offentlig drift der før 2011. I tillegg var det en periode bygget var eid av kommunen. Da var det ofte leid ut til selskaper, og ble brukt til offentlige partikontorer.

– Det er veldig kjekt å drive hotell i et slikt bygg. Det har en fin beliggenhet i Jørpeland sentrum, og vi har fått høre mye positivt fra bygda for jobben vi gjør. Fasaden er beholdt som en var for 100 år siden, og innendørs har vi prøvd og dratt fram gammel historie med gamle bilder og detaljer.

Vant Reiselivsprisen i 2012

Det er ikke bare lokalsamfunnet som har lagt merke til jobben de har gjort. I november 2012 fikk de Reiselivsprisen 2012 i Rogaland for å være flotte representanter og pådrivere til viktig næringsutvikling i Rogaland.

– Det er veldig fint å bli satt pris på, og det har en del å si for både framtida vår og hotellet. Med tanke på markedsføringen framover, har vi jo denne prisen å vise til. Det har blitt en del priser etter hvert, så vi har vel begynt å samle på dem, sier de med et glimt øyet.

– Gått bedre enn forventet

Etter oppstarten i august 2011 har folk strømmet til Verkshotellet.

– Det har gått mye bedre enn forventet det første året. Vi har gått solid i pluss, og er veldig fornøyd med å ha klart det. Med et slik «startår» har vi høye forventninger til årene som kommer, sier ekteparet.

I 2012 budsjetterte de med fem millioner kroner, og endte med en omsetning på sju millioner. I 2013 er budsjettert omsetning 7,5 millioner kroner.

– Jørpeland er et sted som er i stadig utvikling, og det er mye spennende i gang. Det er planlagt å bygge en gangbru fra kaien like nedenfor hotellet, til en holme ute i fjorden. Her får du en fantastisk panoramautsikt. I tillegg har vi jo Preikestolen som tar imot rundt 100 000 turister hvert år. Det er på tide at Rogaland får til noe nå. Vi ser jo hvor langt for eksempel Hardanger har kommet, sier ekteparet Vadla, som tror at det helt riktig tidspunkt å satse på hotell i dette området.

Sesongbasert målgruppe

Satses på mat. (Foto: Mattis Holt)

Årsdriften blir litt todelt, med mye kurs- og konferansegjester i vinterhalvåret og turister i sommerhalvåret

– Sommeren er høysesong for turister som skal gå opp til Preikestolen. Det er mange nederlendere, tyskere, engelskmenn og spanjoler som besøker hotellet. På vinterhalvåret er det stort sett besøkende til kurs, konferanser og selskap, sier Synnøve og Sigbjørn Vadla, som legger til at rogalendingene også er flinke til å benytte seg av hotelltilbudet.

– Ja, det er også lokale folk som trenger overnatting i forbindelse med jobb, og lignende. De er dog ikke hovedtyngden av besøkende, påpeker de.

Satser på mat

Etter at Sigbjørn kom inn i hotellbransjen, har han utviklet en sterkere og sterkere interesse for mat, og er nå kokk. Det er derfor naturlig at mat er en viktig del av satsingen.

– «Kumletorsdag» har blant annet blitt en suksess for oss. Vi er opptatt av lokale råvarer. Kokken vår fra Bergen (Trond Nilsen, journ.anm) har tatt med seg mange fiskeretter fra sitt hjemområde. Han lager tradisjonsmat, og alt er selvsagt hjemmelaget, påpeker de.

Les hele saken i Horeca nummer 2 2013

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 44. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS