Street Food009 Andersen tv

Nå kommer Street Food til Norge

Haugen-Gruppen har i 2013 rettet bransjens fokus mot det nye konseptet Street Food. Inspirasjonen er hentet fra storbyer verden over, nå skal dette gjøres tilgjengelig for norske spisegjester. – Konseptet Street Food er noe mange har sett i byer som New York og London. Ta turen til Camden Market nord for London, og du vil se dette presentert på en helt unik og utrolig fristende måte, sier Jonas Werner Andersen, Corporate Chef i Haugen-Gruppen Storkjøkken.

Publisert

Ekte Street Food dreier seg og mennesker fra alle verdens kanter, sier Jonas Werner Andersen (til venstre) i Haugen Gruppen. Mats Johansson i Haugen-Gruppen til høyre.

I Norge forbinder mange Street Food med mat som kebab og bakt potet, servert fra en vogn på nattestid.

Prinsippet i ekte Street Food er det samme, men innholdet skiller seg vesentlig fra det vi ser ved norske taxiholdeplasser natt til søndag.

Friske smaker, ekte råvarer og genuinitet

– Ekte Street Food dreier seg og mennesker fra alle verdens kanter, med et par retter de er virkelig gode på. De serverer nettopp disse rettene, og ingenting annet. Det er friske smaker, ekte råvarer og genuinitet i produksjon og presentasjon. Liker du ikke maten, får du kjøpe av noen andre, forteller Jonas Werner Andersen.

– Når det er sagt: Du kommer til å like maten, fordi dette er virkelig, virkelig bra og ekte saker. Street Food dreier seg også ofte om «fusion». Elementer fra Street Food-kokkens hjemland, mikset med inspirasjon fra hans kones hjemland, satt inn i en setting inspirert av det landet maten presenteres i.

Kick Off for Street Food

I samarbeid med Norges Gruppen vi startet en prosjektgruppe som skal dykke ned i denne spennende trenden vi nå ser brer seg ut i store deler av verden.

Compass Group, ledende aktør innen personalrestauranter og måltidstjenester, er deltaker i dette prosjektet.

Og i løpet av årets første måneder har Haugen-Gruppen presentert ideen med Street Food i en rekke fora: Først på flere fagmesser i januar, deretter i samarbeid med Norges Gruppen på et eget Street Food Kick Off på Kulinarisk Institutt i Mathallen. Her ble inviterte gjester fra landets kjeder presentert for konseptet, ideer, og hvilke muligheter dette er for nettopp deres konsepter.

Kantiner, kurs, konferanse og arrangementer

Utviklingssjef for måltidstjenester i Compass Group, Mette Løfblad og Jonas Werner Andersen, Corporate Chef i Haugen-Gruppen Storkjøkken.

– Elementer og inspirasjon fra Street Food trenger ikke bare serveres på gaten. Dette er perfekt mat for kantiner, for kurs og konferanse og ikke minst mat for arrangementer, messer og events, sier Jonas Werner Andersen.

I samarbeid med Compass Group presenterte Haugen-Gruppen og Eurest Street Food for studenter ved BI, Nydalen i mars.

– Vi fant ut at studentene ved BI Nydalen var midt i blinken å servere Street Food til. Det er en målgruppe som er unge og ofte mer åpne for å teste ut nye smaker og retter. Denne generasjonen har også reist mye rundt i verden, og har allerede et forhold til mat inspirert av verdens ulike matkulturer. Reaksjonene var over all forventning, forteller Jonas Werner Andersen.

Falt i smak

– Ingen tvil om at dette falt i smak. Vi er glade for å være en av de første aktørene i bransjen som satser på Street Food-konseptet. Vi kommer til å gjennomføre Steet Food-aktiviteter hos flere av våre kunder i løpet av 2013, sier utviklingssjef for måltidstjenester i Compass Group, Mette Løfblad.

Les mer og se flere bilder i neste nummer av Horeca (nummer 3 2013)

Powered by Labrador CMS