Sotsji Admiral B

Milliongambling for OL-hoteller i Sotsji

Sotsji trenger flere millioner nye besøkende hvert år for å fylle hotellene som skal bygges frem mot OL 2014. Hvis de blir ferdige, da – russisk byråkrati skaper problemer for mange utbyggere. Serguei Exouzian tar oppstilling ved siden av en skulptur. Tre delfiner og en fontene utenfor et nyåpnet hotell. Det er lite som vitner om vinter.

Publisert

Hotel Admiral er blant de få som allerede har åpnet, i gangavstand fra OL-komplekset i Imereti – Eduard Seferian (til venstre) og Serguei Exouzian ser lyst på årene som kommer. (Foto: Georg Mathisen)

Men bare et par hundre meter unna bygges det vintersportsanlegg for mange milliarder. Om to år rettes en hel verdens oppmerksomhet mot bakgården til Exouzian. Mens OL-atletene skal konkurrere på snø og is, fortsetter sommerlige delfiner å sprute vann uten antydning til frostfare.

For halvannet år siden åpnet Serguei Exouzian hotellet sitt. Hotel Admiral har 30 rom, åpnet rett ved siden av en gigantisk byggeplass, og gir ikke akkurat inntrykk av å være i sentrum av den russiske turistnæringen.

Ennå. Men det nærmer seg. Exouzian er en av de heldige. I et turistområde som i flere år har slitt tungt med både turistene og byggingen av hotellrom og infrastruktur, er han klar til å ta imot gjestene neste vinter..

Tregt

Det er det ikke alle som er. Riktignok renner mediene over av lovnader om hvor mange titusener av nye hotellrom som skal bygges frem mot vinter-OL i Sotsji i 2014. Men samtidig går det tregt; så tregt at OL-toppene ikke tør annet enn å følge tett med på utviklingen. Og noen steder går det ikke i det hele tatt.

Radisson er blant hotellkjedene som har opplevd full stopp. Byggereglene i OL-byen tillater ingen bygg å rage høyere enn en 70 meter høy havnebygning. Men i praksis insisterer de lokale byråkratene på en høydebegrensning på 17 meter. Det har gjort det vanskelig for Radissons planlagte hotell Grand Marina, med 247 rom og en høyde på 50 meter.

– Byen trenger romslige hoteller, og det er mange bygninger her som er høyere. Ingen vil investere i små hoteller på 17 meter, sier generaldirektør Konstantin Sakharov i Sotsji Grand Marina til avisen Moscow News.

I den internasjonale olympiske komitéen, IOC, er det den gamle storalpinisten Jean-Claude Killy som har ansvaret for koordineringen frem mot 2014-lekene. Han har vært diplomatisk når han har besøkt OL-byen for å se spesielt på hotellutbyggingen:

– Selv om det fremdeles står igjen mye å gjøre, har vi tillit til at Sotsji 2014 og partnerne er på rett vei til å klare forpliktelsene sine, sier Killy.

Subtropisk vinter

OL-anleggene begynner å ta form. (Foto: Georg Mathisen)

Sotsji er noe så unikt som en vinter-OL-by med subtropisk klima. Byen er Russlands, og tidligere Sovjetunionens, fremste sommer- og badeby. Fremdeles er mye som det var under det gamle kommunistregimet – alt fra mangelen på åpenhet til en serie sanatorier som har beholdt navn som CCCP og Pravda.

Når IOC-inspektørene lander, forteller myndighetskritiske nettaviser om lærere og skoleelever som tar med seg kofferten og bruker dagen på flyplassen for å få den til å se ut som den er full av turister.

Men vinter-OL skal gjøre byen til et utstillingsvindu for Putins Russland, og samtidig til en helårs turistdestinasjon. Det er ikke så utrolig som det kan høres ut. For selv om OL-byen ved Svartehavskysten er historiens sørligste vinter-OL-by, er det bare en halvtimes kjøring (hvis de nye veiene blir ferdige tidsnok) til vintersportsmekkaet Krasnaja Poljana.

Det er her, godt oppe i Europas høyeste fjellkjede Kaukasus, at du har sett World Cup-renn i vinter, og der grener som alpint, langrenn, skiskyting og hopp skal arrangeres neste år. Svært kompakt, i et område som trenger mange nye hotellrom.

Nede ved Svartehavet, like ved byens flyplass Adler, ligger det andre kompakte OL-området. Ishockey, skøyteløp og de andre grenene som skal arrangeres under tak, legges til nye anlegg her, sammen med en deltagerlandsby med alt fra fornøyelsespark til yacht-marina. Imereti-dalen, som OL-nabolaget heter, ligger også et godt stykke unna Sotsji sentrum, der den store konsentrasjonen av hoteller har vært til nå.

Håper på etterbruk

Aleksandr Kislitzin driver ett hotell rett utenfor sentrum av Sotsji, og ett ved alpinanleggene i Krasnaja Poljana. (Foto: Georg Mathisen)

Aleksandr Kislitzin er en av dem som får både i pose og sekk. Han driver Hotel Aks i utkanten av Sotsji sentrum, og reklamerer med gangavstand til stranda. Samtidig er han en vinterlig hardhaus, med iskald fjellklatring som hobby og bilde av persen – 8201 meter høye Cho Oyu i Himalaya – hengende på kontoret sitt.

– Når OL kommer, er nok det andre hotellet mitt bedre plassert, mener han selv. Kislitzin eier og driver nemlig også Hotel Piramid, tett ved uteanleggene oppe i Krasnaja Poljana.

Kislitzin og Exouzian er eksempler på den tradisjonelle hotellnæringen i Sotsji: Private verter som driver relativt lite, med ekstrem russisk vennlighet og gjestfrihet, men beskjedne språkkunnskaper. De frykter egentlig ikke de mange nye, store konkurrentene – men tror heller ikke at OL blir noen gullgruve der og da. Det er langtidseffektene som gir håp. – Jeg tror ikke vi kommer til å skru opp prisene akkurat under OL, sier Serguei Exouzian.

Besøket raser

Foreløpig vil russiske myndigheter og OL-utbyggere helst holde mediene unna, men mediesenteret er under bygging og varsler om en litt annen hverdag i 2014. (Foto: Georg Mathisen)

Langtidseffektene kan saktens trengs. Tallene spriker – Sochi News forteller at det skal være 57 000 hotellrom på to- til fem stjerners hoteller under OL. The Moscow Times skriver at tallet på tre- til fem stjerners rom skal opp fra 1700 for fem år siden til godt over 20 000 i OL-året. OL-konsulentene IME Corporation fastslår at 26 000 nye hotellrom skal bringe totaltallet opp i 31 000, og tallet på femstjernershoteller skal tidobles. Mens OL-utbyggingsselskapet Olympstroj snakker om 100 nye og oppussede hoteller som skal sørge for 27 000 rom.

Tallene får liten mening, særlig så lenge vi vet at 95 prosent av russiske hoteller ikke er stjerne-klassifisert i det hele tatt. Men det er liten tvil om at det skal bygges, og at utbyggingen trengs for å skaffe de tilreisende rom.

Spørsmålet er hva som skjer med rommene før og etter OL. Siden Sotsji ble OL-by, har faktisk tallet på gjestedøgn rast med en tredjedel.

– Belegget på hotellene i Sotsji har gått ned fra 48 prosent i 2007 til 32 prosent i 2010. Tallet på besøkende som trengs bare for å holde belegget på dagens nivå, må mer enn tredobles, forteller Marina Smirnova, direktør hos Jones Lang LaSalle Hotels. På en pressekonferanse på konsernets Moskva-kontor fastslo hun at tallet på overnattinger må opp fra dagens ni millioner til 16 millioner.

Investerer 200 milliarder

En rekke internasjonale hotellkjeder, som for eksempel Marriott og Hilton, har konkrete planer om nye hoteller i Sotsji. Renova Stroj-gruppen investerer tre og en halv milliard kroner i et turistkompleks med 3600 rom, i tillegg til kjøpesenter og underholdningstilbud. Hotellene er det Rezidor som skal drive.

Et par tusen rom er allerede åpnet, blant annet i regi av Gazprom. I år kommer Omega, Sochi Park, to Accor-hoteller og Golden Tulip. Og også noen av de gamle sanatoriene fra Sovjet-tiden har planer om å ta inn utenlandske OL-turister.

Regjeringen legger opp til å bruke 80 milliarder kroner på utbygging i forkant av OL. Ifølge Sotsji-ordfører Anatolij Pakhomov legger private investorer igjen rundt 125 milliarder.

Les hele saken i magasinutgaven av Horeca (nummer 2 2013)

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 44. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS