FlyingCulinaryCircus

Kokkesirkus, melkesuksess og viddas delikatesser

Flying Culinary Circus utviklet en designprofil som kommuniserer både gourmet og galskap. Melkerampa på Mathallen lar TINE vise sitt sanne ansikt. Markedsutvalget for reinkjøtt har brukt design for å få folk til å åpne øynene for viddas delikatesser. Nå har alle fått det ettertraktede Merket for god design.

Publisert

Flying Culinary Circus.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

Flying Culinary Circus: Michelin og moro

I seks år har The Flying Culinary Circus kokkelert med norsk gourmetmat i over 40 land. Da verdens eneste omreisende kokkegruppe skulle utvikle en designprofil fikk de en real utfordring: Hvordan gjenspeile kokkenes Michelin-tunge bakgrunn og samtidig formidle all humoren og galskapen fra matshowene deres?

Resultatet har fått juryen for Merket for god design til å gå av skaftet i ren begeistring: ”Profilen bryter alle regler, og er et sirkus av visuelle virkemidler…Et nytt og proft konsept, og en helt ny måte å markedsføre seg på,” heter det i jurykjennelsen.

Vågal, uredd design

– Som kokker er vi kreative hver eneste dag. Det handler om å være vågal, teste nye smaker, finne nye kombinasjoner, utfordre smaksløkene og gi gjestene en fantastisk opplevelse. Denne ureddheten har vi videreført i designen vår, sier Mathias Spieler Bugge, en av de fire kokkene i Flying Culinary Circus. Saus- og suppeeksperten øser lovord over samarbeidet med designbyråene Accendo og Forest.

– Det har vært revolusjonerende å jobbe med så profesjonelle designere. God design gjør oss enda mer unike, noe som er viktig for å bygge opp merkevaren og firmaet vårt. Accendo, med Hedda Heyerdahl Braathen i spissen, har hjulpet oss med å skape et univers der vi kan ta leken i de retningene vi ønsker. Samtidig har designerne hatt et fantastisk øye for selv den minste detalj, forteller Spieler Bugge.

Vin og sirkus

Underveis bestemte kokkene seg for å utvikle og selge en sprudlende vin som kunne gi festen en god start uten å sprenge budsjettet for kvelden. De riktige boblene fant de i Catalonia nord i Spania. Nå gjaldt det å få på plass en emballasje. Accendo var et naturlig valg når emballasjen og etiketten på cavaflaskene skulle designes.

Inspirasjonen til flaskedesignen ble hentet fra 1900-tallets sirkusforestillinger, med akrobater og luftballonger. Også fontene etterligner datidens maksimalistiske sirkusplakater. Uttrykket er både sofistikert og historisk, samtidig som det er humoristisk og løssluppent.

Cavaene ble lansert i fjor høst, og har allerede rukket å bli populære. Serien er tilgjengelig på vinmonopolet, men de fleste flaskene selges til gjester på de forrykende kokkeshowene. Snart følges suksessen opp med en kolleksjon med kniver, fjøler og annet utstyr, i tillegg til over 20 matprodukter. – Da blir det enda mer sirkus i hyllene, lover Spieler Bugge.

Melkerampa: TINE ville vise sitt sanne ansikt

Foto: Mona Gundersen

Meierisamvirket TINE møter stadig sterkere konkurranse fra store og små aktører i Norge og utlandet, og forbrukernes lojalitet blir utfordret. TINE så behovet for å skape en arena der de kunne komme i direkte dialog med kundene og fremstå slik de selv ønsket.

– Mange oppfatter oss som en motpol til småskalaprodusentene, men dette er ikke sant. Vi distribuerer over 100 småskalamerker og fører mange gode og smaksrike oster. Vi ønsket å fortelle forbrukerne om vår historie, forteller Pål Fasseland, prosjektleder i TINE.

Mathallen på Vulkan i Oslo var under oppbygging, og muligheten til å lage en møteplass åpnet seg. Ledelsen i TINE måtte gå noen runder med seg selv. Den 130 år gamle produsenten hadde aldri gjort noe tilsvarende før.

Designløp mot klokken

I mars 2012 ble det gitt grønt lys. Scandinavian Design Group og Inne Design ble koblet inn, og et hektisk designløp mot tiden begynte. Det gjaldt å rekke åpningen av Mathallen i oktober samme år. TINE ønsket et helhetlig og moderne konsept – ikke et rent meieriutsalg – og absolutt alt måtte designes fra bunnen av.

Det ble tidlig bestemt at gjestene skulle få en ”hjemme hos TINE”-følelse, men at det tradisjonelle og koselige skulle innrammes i mer tidsriktig design. Derfor har både logo og navn – Melkerampa – en klar henvisning til norsk meierihistorie. Menyen og osteskiltene er håndskrevne, og langbordene henter inspirasjon fra 70-tallskjøkkenet. Samtidig er materialene, teknikkene, fargene og fontene av moderne årgang, og utgjør en spennende kontrast til det gammelmodige.

Etter sju måneder var det klart for lansering. Ville hovedstadens matsnobber vende ryggen til TINEs nye møteplass? Tvert imot! Hyllene med fem års lagret Jarlsberg ble revet vekk på to uker. Den nye premiumsjuicen TINE lanserte på Melkerampa ble drukket opp i løpet av åpningsuken. Kundene knivet om bordreservasjonene.

– Dette har blitt en suksesshistorie for TINE. Hver uke er 20 000 mennesker innom Mathallen, og mange av dem besøker Melkerampa. Vi har fått den arenaen vi ønsket oss, der vi kan vise forbrukerne også denne siden av oss, sier Fasseland.

Markedsutvalget for reinkjøtt: Rein design

Norsk reinsdyrkjøtt er en delikatesse som ikke alltid blir markedsført godt nok. Dette har til tider gitt kundesvikt. Norske Reindriftssamers Landsforbund og Landbruks- og matdepartementet måtte ta grep, og opprettet Markedsutvalget for reinkjøtt. Utvalget skal sikre norsk reinkjøtt positiv oppmerksomhet slik at folk flest kjøper mer reinsdyrkjøtt.

– Forbrukerne opplever stort sett reinsdyrkjøtt som svært attraktivt og velsmakende. Imidlertid kan kjøttet kan være vanskelig å få tak i, noe som blant annet skyldes manglende eksponering og lite differensiering i emballeringen. I tillegg konkurrerer reinen med andre kjøttyper, som elg, hjort og lam, sier John Anders Lifjell i Markedsutvalget for reinkjøtt.

Derfor bestemte utvalget seg for å satse på visuell identitet for å inspirere og engasjere hele verdikjeden for reinkjøtt – fra vidde til bord. Målgruppen ble følgelig svært bred; fra produsent og distributør til dagligvarehandel og forbruker.

Usminket vidde

Designbyrået Strømme Throndsen ble satt på saken. De kom opp med en visuell profil som spiller på det enkle og rene. Fargepaletten tar utgangspunkt i fargene du møter på vidda, og kombineres med fristende matbilder og fotografier som viser det barske klimaet i nord. Totalen kommuniserer verdiene smakfull, ekte, ren og naturlig.

Juryen til Merket for god design kaller designprosjektet ”hel ved fra vidda”, og uttaler videre: ”Her har designerne turt å ta noen tøffe valg og latt vidda fremstå som den er: usminket, kald og gold. Det føles rent, nært og svært ærlig.”

Merket for god design

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 143 søkere

* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design

Pressenytt

Powered by Labrador CMS