Vinmonopolet illustrasjonsfoto

Godt omdømme for Vinmonopolet

Vinmonopolet topper listen med rangeringen av norske bedrifters omdømme, tett fulgt av Google og Toyota. SAS faller mest og Apple skuffer også i TNS Gallup-undersøkelsen som bygger på intervjuer med 4000 personer.

Publisert

Vinmonopolet har et godt omdømme i befolkningen. (Arkivfoto: Morten Holt)

– Det er imponerende å se hvordan Vinmonopolet over tid evner å levere – for ikke si overlevere – i forhold til publikums forventninger», sier Morten Hestmann i TNS Gallup.

Imponerende av Vinmonopolet

– Resultatet blir ikke mindre imponerende av at Vinmonopolet, på grunn av sin alkoholpolitiske oppgave, har et begrenset antall butikker og kortere åpningstider enn andre. I denne situasjonen klarer de allikevel å tilby en kompetanse, kundeservice og tilgjengelighet som tilfredsstiller forventningene de møtes med fra både vanlige vinkonsumenter og kjennerne, sier Hestmann.

– Apple faller ned fra topp-plasseringen fra i fjor. – Omdømmebygging handler om å bygge og imøtekomme markedets forventinger. I lys av de skyhøye forventningene folk har til lanseringer fra Apple, ble iPhone 5 en skuffelse. Når det er sagt, har Apple fortsatt et meget sterkt omdømme i befolkningen, sier Jonny Nordøy, ansvarlig for omdømmemålingen i TNS Gallup.

Meny står sterkt

Dagligvare-kjeden Meny har styrket sitt omdømme det siste året og har nå en vesentlig sterkere posisjon i befolkningen enn Rema 1000.

I finansmarkedet har Skandiabanken fortsatt det suverent sterkeste omdømmet. Etter et par år med positiv utvikling for DNB, har en rekke uheldige mediesaker det siste halvåret satt DNB sitt omdømme kraftig tilbake.

Det har til tider blåst friskt rundt Norsk Tipping det siste året, men deres posisjon i befolkningen er fortsatt meget sterk. Blant et utvalg mediekanaler kommer Aftenposten best ut, fulgt av NRK. I mobilmarkedet har One Call en vesentlig sterkere posisjon i befolkningen enn Telenor og NetCom. Flyselskapet SAS har bidratt med mye krisestoff i mediene det siste året og blir belønnet med det kraftigste omdømmetapet i årets måling.

Se hele listen under

1 Vinmonopolet
2Toyota
3Google
4Apple
5Meny
6Volvo
7Nidar
8Skandiabanken
9Flytoget
10Jordan
11Mercedes
12Aftenposten
13Tine
14Statoil
15IKEA
16Rema 1000
17Lilleborg
18Norsk Tipping
19Gilde
20Hansa
21Mills
22Stabburet
23NRK
24Hydro
25Sætre
26Toro
27Oslo Lufthavn
28Ringnes
29Tryg
30Aker
31Colgate
32KLP
33Bertel O.Steen
34Gjensidige
35Norwegian
36One Call
37SpareBank 1
38Microsoft
39Coca-Cola
40TV2
41Kims
42Kiwi
43Color Line
44Prior
45Sony Ericsson
46Yara
47DFDS
48Bring
49Fjordland
50Shell
51Telenor
52Storebrand
53Posten
54Statkraft
55If
56Nokia
57Hafslund
58RiksTV
59Findus
60Nordea
61DNB
62NetCom
63Stena Line
64Canal Digital
65Facebook
66SAS
67Rimi
68VG
69Dagbladet
70NextGenTel
71NSB

Pressemelding

Powered by Labrador CMS