OlavMunchFriele

Godt år for Friele

Kaffehuset Friele fikk i 2012 et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på 136 millioner kroner, som er en økning på 75 prosent fra året før. Omsetningen i 2012 ble 942 millioner kroner, mot 794 millioner kroner i 2011. – Vi er meget godt fornøyd med virksomhet og drift i 2012. Friele styrket posisjonen som Norges ledende kaffehus, sier administrerende direktør Olav Munch.

Publisert

Administrerende direktør i Friele, Olav Munch.

Veksten for Kaffehuset Friele skyldes både volumøkning i dagligvaremarkedet og en betydelig styrking av virksomheten i kontor- og serveringsmarkedet. Samlet volum i salget av Friele-kaffe økte med sju prosent.

Ser bra ut også i år

Frieles driftsresultat etter avskrivninger ble 96,3 millioner kroner, som er en dobling fra året før. Resultat før skatt før skatt ble 77,6 millioner kroner, og resultat etter skatt 53,5 millioner kroner.

– Utsiktene for 2013 er gode. Lansering av nye produkter skal bidra til ytterligere vekst og resultatforbedring, fremholder Olav Munch.

Sterkere satsing på bedriftsmarkedet

Spesielt innen kontormarkedet økte Friele sin markedsandel i 2012. Gjennom oppkjøpet av House of Coffee - en av de ledende aktørene innen dette markedssegmentet, har Friele en markedsandel innen kaffe til kontormarkedet på ca. 25 prosent. Dette er et spennende markedssegment som fortsatt har et interessant vekstpotensial.

Tunge produktlanseringer i enkoppsmarkedet

Kaffe i forskjellige énkoppsløsninger, enten det er puter, pulver, hele bønner eller kapsler, utgjør en liten, men økende andel av kaffemarkedet i Norge. Fortsatt dominerer den tradisjonelle traktekaffen konsumet hos kaffedrikkende nordmenn, men andelen som velger espresso-kapsler er økende.

– Vi har vært i markedet med énkoppsløsninger i flere år; både med Senseo-puter og Illy-kapsler. For Friele var derfor lanseringen av diAmore en naturlig og nødvendig oppfølging av nye vaner i kaffemarkedet. Samtidig har vi ønsket å gi forbrukerne mulighet til også å legge espressokapsler i kurven når de handler andre dagligvarer. Vårt mål er derfor suksessivt å øke distribusjonen av kapslene i kjeder og butikker, sier Olav Munch.

Lavere kaffepriser

Etter å ha vært svært høye i noen år, har nå de internasjonale prisene på kaffe falt tilbake på et mer normalt nivå.

– Vi har nylig satt ned prisen på kaffe til våre kunder i det norske markedet. Det betyr at forbrukerne vil oppleve lavere kaffepriser i tiden fremover, sier Olav Munch, administrerende direktør i Kaffehuset Friele.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS