Kongekrabbe dykking3

Målselvnepe og kongekrabbe for to millioner briter

To millioner briter vil i dag se på tilberedning av nordnorsk mat på britisk TV. Kongekrabbe, mandelpotet og målselvnepe, men også fuglefjell, kajakkpadling og stiv kuling på Nordkapp inngår. ITV, den største kommersielle TV-kanalen i Storbritannia, var nylig i Nord-Norge på TV-opptak.

Publisert

Kongekrabbe på ITV. (Foto: Morten Holt)

Den kjente programlederen Philip Vickery ,som kokkelerer for to millioner seere hver uke, dro på oppdagelsesferd fra Tromsø til Magerøya i spissen for et team på 5 personer. Programmet vil vises på det populære programmet "This Morning", som er en del av kanalens formiddagssending.

Smakfullt program

Vickery var ute på kongekrabbesafari fra Skarvåg, og dro opp kongekrabber fra sjøen som ble kokt over åpen ild i fjæra. Fersk målselvnepe og mandelpotet hørte med.

I Gjesvær ble det laget god, gammeldags fiskegrateng. Kokkeprogram blir alltid bedre når man blir kjent med menneskene og landskapet det er en del av. Teamet dro derfor ut på fuglesafari ved Gjesværstappan, og fikk se lunde, skarv, havsule og havhest.

På Nordkapp ble Philip filmet i 14 sekundmeter. I Tromsø ble det kajakkpadling i Håkøybotn, restaurantversjonen av kongekrabbe på Fiskekompaniet Sjøsiden og nyskapende sushi på restauranten Rå. Storslåtte landskaper som Lyngsalpene, Øksfjordjøkelen og Finnmarkskysten ble også filmet.

Sterke TV-bilder

TV er et sterkt medium, og virkningen er større enn for eksempel et kjøpt reklameinnslag. For å få et så spennende og tidsbesparende avvikling som mulig, arbeidet Innovasjon Norge i London, NordNorsk Reiseliv as og Nordkapp Reiseliv sammen ut et program med bidrag fra reiselivsbedrifter.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS