OL-London-CB4490650

Høstens storbytrender

London har overtatt førsteplassen som den mest populære storbydestinasjonen i høst.  New York havner på andreplass, mens København, Barcelona og Paris havner på de neste plassene. Det viser i alle fall tall fra FINN reise.

Publisert

OL har ført til at flere ønsker seg til London. (Illustrasjonsfoto)

− Nordmenn søker tradisjonelt når de velger ut høstens storbyreiser. Reisevei, spennende opplevelser, historie og shopping ser ut til å være viktige faktorer, sier Terje Berge, kommersiell direktør i FINN reise.

Britisk OL-effekt

I august har antall flysøk til London økt med 39 prosent mot samme periode i 2011.

− London har fått et kraftig oppsving etter OL tidligere i sommer. Mange har fått øynene ytterligere opp for byen etter et fantastisk OL. Oppmerksomheten på London ser imidlertid ut til å ha gått på bekostning av søkene på byer som Madrid, Roma og Praha, sier Berge.

New York alltid med

Nummer to på lista over storbydestinasjoner er alltid populære New York.

− New York er selve definisjonen på storby. Med Sex og singelliv-kulturen, enorme skyskrapere, shopping og mange spennende attraksjoner har ”The Big Apple” noe for alle, sier Berge.

Men på tross av mange flysøk har veksten flatet ut, og København med sin tredjeplass på storbylista er i ferd med å ta igjen den amerikanske metropolen.

København mest pop i Norden

− Nærheten og prisnivået på turer til København gjør at det er enkelt, komfortabelt og spennende å tilbringe en helg i København, sier Berge.

Barcelona, Paris, Amsterdam og Stockholm plasserer seg på de neste plassene. Av disse er det Barcelona som kan skilte med største vekst og interesse. Med 41 prosent vekst fra i fjor er den spanske kystbyen en av de med sterkest vekst av de mest populære storbyene. Men i prosentvis økning fra 2011 til 2012 er det München som øker mest.

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS