YessRomBredde

Yess – det går strykende!

Norges yngste hotelldirektør leder det første hotellet i det som gjerne vil bli en landsdekkende kjede. Starten er god: Fortjenesten til Yess Hotel i Kristiansand peker rett til himmels.

Publisert

Det er enkelt, funksjonelt, og hotelldirektør Oftedal mener at det ikke er på rommet gjestene skal oppholde seg. Legg merke til ekstraseng under underkøyen. (Foto: Georg Mathisen)

Det åpnet i 2009, har drevet med millionoverskudd fra første hele driftsår, og i fjor leverte Yess-hotellet et årsresultat på 13 prosent av omsetningen. – No nonsense! sier Torbjørn Oftedal.

Erklæringen fra den 23 år gamle sjefen beskriver godt både konseptet, kulturen og rekrutteringen.

Skulle bli styrmann

I Kvadraturen, rett ved buss, tog og danskebåt, ligger Yess Hotel Kristiansand. Sentralt og godt synlig.

– Vi måtte bygge ut allerede i fjor, og etterpå har det bare ballet på seg. Nå har vi 69 rom, alt fra enkeltrom til seksmannsrom, forteller Oftedal.

Selv begynte han på hotellet som nattevakt i resepsjonen, og har arbeidet seg oppover til han nå har tatt over som sjef.

– Jeg er jo ikke utdannet til dette, smiler 23-åringen som egentlig flyttet fra Jæren til Kristiansand for å gå på skole og bli styrmann, men endte i jobb istedet. – Men dette viser at eierne har tillit til de ansatte. Vi har jo stor tro på dette konseptet, og ser at det har truffet blinken, sier han.

Yess Hotel. (Foto: Georg Mathisen)

Det gjelder rekrutteringen, også. Miljøet er ungt, og vitnemålene er heller få. – Vi skal ha tak i de beste medarbeiderne, de med det største potensialet, og hvem det er, er det ikke bestandig papirene som avgjør, sier Torbjørn Oftedal. Sist han lyste ut en nattevaktstilling, meldte det seg nesten 200 søkere, og til enhver tid har han mange åpne søknader liggende. Samtidig legges det vekt på miljøet: Staben møtes en gang i uken. Ikke bare for å snakke jobb, men for å gjøre noe hyggelig sammen.

Selv har sjefen vært innom litt ledelse og litt økonomi på sjøen og på befalsskole, men først og fremst mener han at det går greit å takle jobben fordi det hele er så logisk.

Enkelt

Yess-konseptet er enkelt, nemlig. Har du bodd på ett av de nyere Comfort-hotellene, kjenner du igjen mye av tankegangen. Men her er variasjonen mellom rommene større, frokosten er inkludert – og Yess var litt tidligere ute.

– Vi har få ansatte. Én resepsjonist på jobb til enhver tid, og de har gjerne faste dager slik at stamgjestene er på hils med dem. Noen ganger på klem med dem, til og med. Gjestene føler seg hjemme her, bedyrer Oftedal, og viser frem en resepsjonsdisk prydet av hilsener fra fornøyde gjester. Inkludert damen som kommer til hotellet for å feire fødselsdagen sin på møterommet, og inviterer staben som gjester.

Om sommeren betyr Dyreparken mye for belegget. Ellers har hotellet mange firmakunder, og mange grupper. Sjefen trekker for eksempel frem håndballagene: De kommer samlet, og får gjerne sitt eget møterom slik at de kan snakke om taktikken samtidig som de spiser frokost.

Les hele saken i Horeca nummer 7 2012

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS