- Feil å aksjonere mot bakerne

NHO Mat og Drikke og Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) forstår at bøndene aksjonerer. Regjeringen følger ikke opp sine egne politiske mål. Tilbudet bøndene fikk var for lavt. Det NHO Mat og Drikke og BKLF ikke forstår er at bøndene aksjonerer mot bakerne.

Publisert

Bakerne lever i knallhard internasjonal konkurranse hver eneste dag. Melaksjonen svekker bakerens konkurransekraft, øker importen, og til syvende og sist gjør at vi trenger mindre korn fra norske bønder.

Rammer bakerne

I 2011 ble det importert over 155 000 tonn brød og bakervarer til Norge. Importen stiger hvert eneste år. Norske brød er ikke beskyttet av importvernet. Jo mer brød vi importerer, jo mindre norsk korn trenger vi til matmel. Bakernes situasjon er allerede presset. Råvareprisen på norsk korn er betydelig høyrer enn det internasjonale.

- Denne aksjonen rammer til syvende sist bøndene selv, sier Roald Gulbrandsen i NHO Mat og Drikke. Matkjedene kan i denne situasjonen bare importere mer brød fra utlandet. Det vil svekke konkurransesituasjonen til norske bakerne.

Kornet i matmel bare delvis norsk

I fjor var norskandelen i mathvete 15 %, i 2010 var det 59 % og i 2009 33 %. Importen av korn varierer med kvaliteten på de norske avlingene.

- Dette er ment å være en aksjon som viser hva som skjer når det ikke er norske matvarer å få tak i butikkene. Da er det rart å velge et produkt som i stor grad er produsert på utenlandsk råvare, forsetter Gulbrandsen.

NHO Mat og Drikke og BKLF ønsker bøndene alt godt. NHO Mat og Drikke mener bøndene burde fått mer penger over statsbudsjettet og hadde forventet at regjeringen fulgte opp sin egen stortingsmelding. Vi forstår bøndenes reaksjoner, men er kritiske til deres aksjoner mot bakerbransjen.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på Horeca i dag.

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS