Harald Osa (1)

Matkulturdagen 2012 – for deg som ser framover

Hender det at du har lyst til å se inn i glasskula? Da skal du høre på Jakob Søndergaard. Han har én.  I alle fall kan han fortelle deg hva kundene dine vil ha lyst til å kjøpe noen år fram i tid, før de selv vet det. Hvor og hvordan de vil handle, ser han også.  Det kan kanskje være godt å vite for deg òg? Dessuten skal Stiftelsen Norsk Matkulturs Menypris deles ut, og arrangørene er på let etter kandidater.

Publisert

Harald Osa og Stiftelsen Norsk Matkultur inviterer til Matkulturdagen i september. Nå etterlyses kandidater til Stiftelsen Norsk Matkulturs Menypris. (Foto: Morten Holt)

Søndergaard jobber med trendanalyse i PEJ-gruppen, og er en av de beste til å fortelle om hvor forbrukerne er på vei og hvordan distribusjonen av varer vil skje i framtiden.

Professor i kreativitet

På Matkulturdagen vil du også møte mannen som nylig er blitt professor i kreativitet, den første og eneste i Norge. Erik Lerdahl kan mer enn de fleste om hvordan vi kan gå fram for å få gode ideer og utvikle dem videre. Det gjelder både selve produktet og markedsføringen av det. Han mener kreativitet er noe vi kan lære; vil du høre hvordan?

– Norsk matkultur skal bidra til å skape gode opplevelser og bygge verdier, mener Harald Osa, og fortsetter:

– Med Matkulturdagen vil vi bidra til begge deler. Vi har tenkt spesielt på å lage et program og et møtested for utstillere og småskalaprodusenter denne gangen, men alle som jobber med mat og drikke er selvfølgelig velkommen.

Byr på smaken av Østlandet

Matkulturdagen 2012 kommer i en spesialutgave i forbindelse med Matstreif. Den 13. september, dagen før messa begynner, blir Felix på Aker Brygge et møtested for utstillere, arrangører og matfolk. Seminaret begynner kl. 16.00 og varer i tre timer.

Etterpå er det tid for å smake på Østlandet! Kortreist mat, de beste råvarene fra fylkene rundt Oslo – og en gjeng kreative kokker – skaper en storartet matopplevelse, der du setter deg til bords og får servert den ene godsaken etter den andre. Utsøkt norsk drikke tilpasset menyen, en høvelig dose underholdning og gode kolleger, gjør dette til noe du rett og slett ikke kan gå glipp av!

Stiftelsen Norsk Matkulturs Menypris

Står det norske råvarer på menyen hos deg? Eller kanskje retter fra Bestemors kjøkken? Byr du gjestene på smaken av lokal mat? Har dere valgt en tydelig norsk profil?

– Alle spisesteder – små og store, enkle og eksklusive, i byer og på landet – kan delta i konkurransen om Stiftelsen Norsk Matkulturs Menypris. Konkurransen baserer seg på spisekartet, den skriftlige presentasjonen stedet har av hva gjestene kan velge mellom. Juryen vil se på bruken av norske råvarer, smaker og tilbehør, på hvordan rettene og råvarene presenteres, på menyspråket og til slutt helheten og utformingen av menyen. Det er disse kriteriene som avgjør hvem som vinner, forklarer Unn Karin Olsen i Stiftelsen Norsk Matkultur.

– Vi ser etter menyer som markedsfører et norsk kjøkken på en fristende og appetittvekkende måte, med et tydelig budskap. Tidligere vinnere er Oslo Spiseforretning og Bergen Tracteursted. Vi ser fram til å oppdage noen nye i år.

For å delta kreves det at menyen sendes inn i posten eller på e-post innen fristen, som er 30. august. Gjester kan også sende inn menyer de liker godt.

Arrangør og vertskap for Matkulturdagen er Stiftelsen Norsk Matkultur. Pris for seminar og middag er k1200 kroner, inkludert åtteretters meny og drikkevarer.

Meld deg på her

Les mer om Matkulturdagen på Norskmatkultur.no

"
Powered by Labrador CMS