MatavfallCOLOURBOX

Vil betale mer til de som kaster minst

Restaurantgjester er bekymret over mengden matavfall når de spiser ute og er villige til å betale mer på steder som bruker mer av råmaterialene. En typisk vestlig restaurant kaster 0,48 kg mat fra hvert serverte måltid. Unilever Food Solutions utvikler nå løsninger for å redusere matavfallet fra profesjonelle kjøkken, og får støtte fra TV 2s God morgen Norge-kokk Wenche Andersen.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

En fersk undersøkelse gjennomført blant 4.000 forbrukere i 8 land for en av verdens største matvareprodusenter, Unilever Food Solutions, viser at forbrukerne virkelig setter matavfall på menyen:

* 8 av 10 forbrukere i den vestlige verden (80 prosent) er bekymret over hvor mye mat som går til spille når de spiser ute. * 2 av 3 (66 prosent) ønsker å vite mer om hva kjøkkenet på restauranten der de spiser gjør for å redusere matavfall.* Annenhver restaurantgjest (46 prosent) er faktisk villig til å betale mer for restaurantmat og i kantiner der kjøkkenet gjør et seriøst forsøk på å bruke så mye av råmaterialene som mulig.

– Det kastes for mye mat i profesjonelle kjøkken, og vi må begynne å ta ansvar, sier Country Manager Morten Karlsen i Unilever Norge.

Unikt samarbeid

Unilever Food Solutions har samarbeidet med eksterne eksperter og organisasjoner over hele verden, som for eksempel “the Sustainable Restaurant Association”, og er i gang med å utarbeide løsninger for profesjonelle kjøkken som kan hjelpe dem å redusere mengden mat de kaster samtidig som de styrker bedriften.

– Til sist oppnår vi varig forandring når alle tre parter samarbeider. Som en av de største oppkjøperne av verdens råmaterialer, og som en ledende leverandør av matløsninger for kommersielle kjøkken, føler vi oss forpliktet til å bidra til å finne løsninger på matavfallsproblemet, sier Karlsen.

Wenche Andersen. (Foto: Guri Dahl)

Viktig søkelys

TV 2s God morgen Norge-kokk Wenche Andersen skryter av initiativet.

– Det at Unilever Food Solutions setter i gang denne prosessen, tar tak og viser vei er kjempebra og bidrar til dialog mellom partene. Denne dialogen er viktig, og jeg tror de har mye å lære av hverandre. Et slikt samarbeid gjør det enklere for de offentlige myndighetene å få forståelse for hva matindustrien og restaurantnæringen ønsker og omvendt, sier Wenche Andersen.

– Det er flott at forbrukere blir mer klar over at det er nødvendig å redusere mengden mat som kastes. Med dette i bakhodet kan de selv lære å planlegge innkjøpene sine bedre, og også ta til seg tips om bedre oppbevaring av restemat og hvordan de kan bruke dette i flere retter ved senere anledninger, sier Wenche Andersen.

Restauranter kan kaste 20 prosent mindre mat

Resultatene fra undersøkelsen viser at en typisk vestlig restaurant kaster 0,48 kg mat fra hvert serverte måltid.

65 prosent av matavfallet kommer fra forberedelser - skall, avskjær og mat som ødelegges under varmebehandling. 30 prosent av matavfallet kommer fra mat som ligger igjen på kundens tallerken og 5 prosent kan klassifiseres som spolert mat-produkter som har gått ut på dato eller på annen måte har blitt ubrukelig.

– En gjennomsnittlig restaurant kan redusere mengden mat den kaster med 20 prosent ved å ta riktige avgjørelser når det gjelder innkjøp, oppbevaring og tilberedning av matvarer. Disse 20 prosentene tilsvarer i gjennomsnitt 4 tonn per restaurant hvert år. Siden flere restauranter i Norge går med underskudd blir avfallshåndtering og svinn også et spørsmål om kostnad, ikke bare miljø, sier Country Manager Morten Karlsen.Ifølge undersøkelsen mener kundene at offentlige myndigheter, matindustrien og restauranter og kantiner har hovedansvaret for å redusere mengden mat som kastes i profesjonelle kjøkken.

Her finner du tips til hvordan du kan redusere matavfallet

Om undersøkelsen

Undersøkelsen ble utført av analysebyrået BrainJuicer og Salt PR på vegne av Unilever Food Solutions med et representativt utvalg av befolkningen i 8 land: USA, Storbritannia, Kina, Tyskland, Russland, Brasil, Tyrkia og Polen.

4000 mennesker (500 fra hvert av de 8 landene) deltok. Utvalgskriteriet var at de spurte måtte spise ute minst en gang i uken.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

"

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS