Tork Horeca rent kjøkken

Snur i restaurantdøra hvis det ikke er rent

Hvis en restaurant vi er i ferd med å besøke ser skitten og lite ryddig ut, har vi ingen problemer med å snu og gå et annet sted. Det viser den årlige undersøkelsen ”Barometer of Public Washroom Opinion” fra Tork utført i samarbeid med Netigate.

Publisert

Et gjennomført og helhetlig design på toalettene, som her på Quality SPA & Resort Norefjell gir et seriøst og rent inntrykk som gir gjestene en bedre totalopplevelse.

Årets undersøkelse fokuserer på hvordan vi oppfatter hygienen på restauranter, og ble gjennomført i åtte europeiske land. Svarene var ganske like uavhengig av om respondentene var fra Sverige, England, Frankrike, Tyskland, Finland, Polen, Belgia eller Nederland. Til sammen svarte 4000 mennesker på undersøkelsen.

Åpen kjøkkenløsning betyr lite

De viktigste faktorene for at restaurantgjestene skal oppfatte restauranter som rene og ikke snu i døra, er at det er ryddig (59 prosent) og at toalettene er rene (30 prosent).

Trenden med åpne kjøkkenløsninger for å vise gjestene hvordan kokkene og serviteringspersonalet jobber, viser seg å ikke være så viktig for gjestene som man kanskje før har trodd: bare 11 prosent av respondentene oppga dette som deres viktigste kriterium for å sette seg ned og bestille mat.

Tre av fire går et annet sted

Så mange som 67,5 prosent av de spurte sa at de har gått et annet sted om ikke disse kriteriene er tilfredsstillende. I tillegg tror så mange som 28 prosent av respondentene at kjøkkenpersonalet og kokkene tar opp mat som har falt i gulvet og bruker det i maten.

Et positivt funn er at respondentene foretrekker å bruke toalettene på restauranter og på arbeidsplassen, fremfor andre typer offentlige toaletter. I Norge opplever Tork at stadig flere tenker på toalettet som en del av totalkonseptet.

Toalettet en del av totalkonseptet

– Et rent og hyggelig toalett viser at hele restauranten eller hotellet er seriøst og rent. Og har det i tillegg et gjennomført og tøft design, vet vi at det gjerne blir en snakkis etter toalettbesøket, sier Henriette Bergsjø, interiørarkitekt MNIL i SIAS Contract AS (SIAS), et arkitektkontor som jobber mye innenfor hotell- og restaurantbransjen.

Henriette Bergsjø, interiørarkitekt MNIL i SIAS Contract AS oppfordrer Horeca-bransjen til å bevege seg bort fra institusjonslooken og tenke forlengelse av restaurantkonseptet når toalettene skal innredes.

Hun oppfordrer horecabransjen til å tenke gjennom helheten i designet for å gi gjestene en bedre totalopplevelse, og bevege seg bort fra institusjonslooken.

– Trendene nå er å ha både praktiske og flotte toaletter. Det brukes mer eksklusive materialer som treverk istedenfor tradisjonelle fliser, og belysningen blir også viktigere. For eksempel ser vi flere toaletter med sminkelys og plass til vesken for damene, forklarer Bergsjø.

Det lille ekstra

For et mer dramatisk uttrykk ser Bergsjø at mange bruker store dører fra gulv til tak uten rammer. I tillegg er unisextoalettene på vei bort, noe som gir rom for flere detaljer på toalettene.

– Store speil, myk belysning, en krakk og et sminkebord er detaljer som gir det lille ekstra. Det samme er en god håndkrem og friske blomster. Myke små kluter er også hyggelig, men det krever mye vask og egner seg ikke alle steder, sier Bergsjø.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS