
Første stjernemerkede hotell i Norge
Stjernemerking av hoteller i Norge er nå en realitet. De første hotellstjernene her til lands ble avduket på Hankø Fjordhotell og Spa i Østfold mandag 7. mai, og hotellet blir dermed det første stjernemerkede hotellet i Norge.
Blir Norges første stjernemerkede hotell med Norsk Akkreditering.

Det er Norsk Akkreditering (NA) som har fått i oppdrag å drifte den nasjonale kvalitetsmerkeordningen for stjernemerking og symboler for hoteller. Ordningen driftes på vegne av Nærings‐ og handelsdepartementet.
Les mer om stjernemerkingen i en tidligere publisert sak på Horecanytt.no
Trygghet for gjestene
Nå har alle hotell i Norge mulighet til å vise sitt kvalitetsnivå ved å delta i stjernemerkingsordningen.
Målsetting med stjernemerkingsordningen er å sikre trygghet og forutsigbarhet når gjester velger hotell. Stjernemerkingsordningen gir et markedsføringsverktøy til hotellet for å kunne tydeliggjøre sitt produkt, sin service og karakteristikk. Gjester får en kort og pålitelig status som forteller om kvalitetsstandarden gjennom antall stjerner.
Etterspurt
– Det er meget positivt at vi endelig får stjernemerking av hoteller i Norge. Tilsvarende ordning finnes i de fleste andre land, og har vært etterspurt av utenlandske reisende, turoperatører og turister. Det blir nå lettere for alle å velge hotell etter sine preferanser, sier Henning Forsberg, eier av Hankø Fjordhotell & Spa.
Stjernemerkingsordningen i Norge bygger på de samme prinsippene som brukes i resten av Europa. Kriteriene blir evaluert og oppdatert for å følge utviklingen i markedet. Merkingen tilbyr pålitelig og nøytral informasjon om kvalitet til alle hotellgjester.
Tre hoteller med fra starten
Nå er tre hoteller med i ordningen; Hankø Fjordhotell & Spa, Hafjell Hotell og Apartments og Rica Ishavshotel i Tromsø.

Norsk Akkreditering administrerer stjernemerkingsordningen i Norge. En hovedoppgave for Norsk Akkreditering er å sikre nasjonal og internasjonal tillit til den norske akkrediteringsordningen og ordningen for stjernemerking av hoteller. Dette gjør vi gjennom å dokumentere kvalitet og sikrer dermed tillit til varer og tjenester.
– Stjernemerking skal være et virkemiddel som både stimulerer til kvalitetsøkning og minske gapet mellom forventet og faktisk opplevd kvalitet, uttaler nærings- og handelsminister Trond Giske.
Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?
"Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag
Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:
• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter
• restauranter
• barer og puber
• utesteder
• kafeer
• contract catering
• kantiner
• institusjoner
Bestill abonnement på magasinet Horeca her
Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.
"