SterlingkveiteFrodeSelvaag

3000 personer spiser Sterlingkveite i Sør-Korea

Sterlingkveite fra Hjelmeland skapte lettere kaos under WACS i Daejeon i Korea i dag, da Ryfylkekokken Frode Selvaag delte ut smaksprøver. 3000 delegater får smake hellefisken fra Hjelmeland i Sør-Korea denne uken.

Publisert

Ryfylkekokken Frode Selvaag vist frem hvordan du sløyer og parterer kveita.

Sterlingkveite er en døråpner for norsk sjømateksport i Asia når den er ingrediens i to prestisjetunge kokkekonkurranser under den internasjonale kokkekongressen WACS i Korea; Global Chef Challenge og ungdomskonkurransen Hans Buesckens Young Chefs Challenge.

Dessuten serveres den norske Sterlingkveiten i en middag for alle delegatene på WACS2012 i Korea. Ryfylkekokken Frode Selvaag har vist frem hvordan man sløyer og parterer fisken, og gitt ut smaksprøver av rå fersk kveite.

Sterlingsjef Magnus Skretting (midten), som alltid med hatten på. (Foto: Morten Holt)

Sterlingsjef Magnus Skretting opplyser at dette er en sentral del av den strategiske satsingen mot markeder i Asia.

Sterlingkveite og øl

I morgen fredag inviterer Norge til en spesiell mottakelse som et stort team av norske kokker har jobbet i flere dager med å forberede, og også der skal den norske Sterlingkveiten serveres sammen med over 1600 flasker norsk øl fra seks bryggerier. En liten smak av akevitt blir det også, fra den bunadskledde norske delegasjonen.

Neste gang i Norge

Norge markedsfører den neste WACS-kongressen, i Stavanger i 2014, under årets WACS-kongress i Sør-Korea.

– Dette er Norges dag, hvor vi skal presentere oss før neste verdenskongress samles i Norge og Stavanger 2. til 6. juli 2014. Vi skal også vise en helt ny film fra Norge, der vi har med både flotte råvarer og natur, for å friste tusen kokker til Norge. Mottakelsen her sparker for alvor i gang forberedelsene til WACS2014 i Norge, sier kokkepresident Kristine Hartviksen i Norges Kokkemesteres Landsforening.

– Vi i WACS 2014 og Norges Kokkemesteres Landsforening, NKL er her for å invitere verdens kokker til Norge, sier prosjektleder Jørn Snorre Andersen.

Promoterer Norge

– Vi benytter anledningen til å promotere både norsk sjømat, landbruk og turisme i forbindelse med WACS2012 kongressen i Sør-Korea. Både USA, Tyskland, Japan, Storbritannia og Kina er viktige for oss. Her møter vi sentrale kokker og viktige beslutningstakere for mat og drikke for markeder vi satser i. Innsatsen gjør vi nå for å få 1000 kokker til WACS Stavanger 2014, opplyser de to.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS