HenrikSundtØkonomi

Søk hjelp når bedriften skal på nye hender

– Det er mange fallgruver i en salgsprosess eller når bedriften skal overføres til neste generasjon. Søk hjelp og råd, anbefaler rådgiver i Eiger Corporate AS, Henrik Sundt.

Publisert

Henrik Sundt i Eiger Corporate AS. (Foto: Morten Holt)

Sundt er også kjent i bransjen etter å ha vært styreleder hos et par vinimportører, Palmer & Co og Vinhuset Nofra, og er for tiden også student i Master of Wine-studiet. Han skal etter planen gjennomføre eksamen i 2013.

Viktig med ryddig prosess

Etterkrigskullene er nå på full fart inn i pensjonisttilværelsen. Mange som etablerte selskap, skal nå selge eller overlate styring og eierskap til etterkommere/arvinger.

– Det er mange muligheter; blant annet rent salg, delsalg eller fusjon, forklarer Sundt.

Eiger Corporate AS

Eiger Corporate AS er et rådgivningsfirma som bistår SMB-markedet i prosesser som innebærer eierskifte, fusjon, fisjon, kapitalinnhenting, verdivurderinger etc.

– Vi har normalt mer å gjøre i bransjer som av ulike årsaker opplever prispress og konsolidering, slik som blant annet storkjøkken- og vinimportbransjen. En generell trend er at det blir stadig flere generasjonsskifter, og i og med at de fleste selger bedriften sin bare én gang, er den kompetansen som for eksempel vi besitter, helt nødvendig for å sikre selger en ryddig prosess og best mulig utkomme, sier Henrik Sundt.

Viktige punkter i en salgsprosess

Her er noen råd fra Sundt:

* Ikke selg bedriften selv, men hent inn ekstern rådgivning.

Megleren kjenner markedet, og vil gjøre jobben raskere og mye bedre enn det du selv vil. Ha stålkontroll på virksomheten og marginbildet mens salgsprosessen pågår.

* Egne penger er ikke mer verdt enn andres.

Se deg selv i speilet. Ville du ha kjøpt din egen bedrift til den prisen du mener den er verdt?

* Auksjonsprinsippet.– Auksjonsprinsippet er vårt bærende argument i en salgsprosess. Det er den eneste måten du med sikkerhet vet at du får den beste prisen i markedet. Det er et paradoks at alle bruker megler og takstmann når de skal selge huset sitt men at så relativt få gjør det samme når de skal selge bedriften, som ofte er selve livsverket, og som er en langt mer kompleks og tidkrevende prosess, sier Sundt.

* Gjør gode forberedelser.En salgsprosess tar lang tid, normalt fra seks til ni måneder før du ser konturene av slutten på prosessen.

* Skaff derfor en verdivurdering/takst.Få et godt overblikk. Du må vite hva du selger før du går i gang med prosessen. Enkelte bruker revisoren sin, og jeg mener at det ikke alltid er like lurt. oppsøk heller et rådgivningsfirma som er spisset for kjøp/salg, og som har et mer objektivt og uhildet syn på bedriften i forhold til rådgivere som allerede jobber for den.

* Ha orden i papirene fra første stund/ viktigheten av en godt forberedt Due Diligence. (”Undersøkelse av omstendigheter vedrørende et selskap for å verifisere at de forutsetningene en transaksjon bygger på er til stede, for å avdekke risikoforhold, og for å kontrollere at transaksjonen lar seg gjennomføre").

Alle papirer og dokumenter bør fremskaffes og gjennomgås – helst før salget blir satt i gang. Det er viktig for en eventuell kjøper at prosessen oppleves som ryddig. Og husk at du ikke er i mål før pengene er på konto. Kjøperen vil ha en god og troverdig historie som gir grobunn for fortsatt vekst og nye inntekter.

* La ikke uenighet gå i arvEr etterkommere/arvinger egentlig de rette til å overta ledelsen i bedriften? Både den som overlater bedriften og den som skal overta bør stille spørsmålet og gjøre seg opp en klar mening før man eventuelt går i gang med en salgsprosess. Dette kan oppleves emosjonelt og smertefullt, men er like fullt svært viktig, ikke minst med tanke på blant annet å sikre arbeidsplasser.

* ”Earn-Out”.

et mindre selskap kan kjøperen være bekymret for at selskapets største ”verdi” egentlig er eieren, og som man frykter vil forlate virksomheten etter at en avtale har blitt inngått. I sånne situasjoner kan en earn-out være en løsning for å få til et salg. Det vil si at eier, daglig leder eller nøkkelpersoner forplikter seg til å være med i driften av selskapet i en overgangsfase, ofte over flere år. – Men ikke vent med dette til pensjonsalderen nærmer seg. Skal det foretas en earn-out, bør salgsprosessen startes før du feirer din 60-årsdag, sier Sundt.

* Tro ikke at du skal ”treffe planken” og få solgt helt på topp.Som i aksjemarkedet generelt er det alltid vanskelig å selge seg ut helt på topp.

Sundt mener derfor at å selge helt på toppen av markedet er tilnærmet en umulighet. – du må være forberedt på å gi fra deg litt oppside til kjøper. Da får du også lettere til en avtale om salg.

Økning

Som i de fleste bransjer opplever storkjøkkenbransjen press og hard konkurranse. Omsetningen for storkjøkkenbedrifter har doblet seg det siste tiåret, men det har også antall selskaper. En gjennomsnittsbedrift har 39-40 millioner i omsetning, noe som ikke alltid er enkelt å takle i et konkurranseutsatt marked.

– Det lukter litt overetablering i enkelte bransjer, som for eksempel storkjøkken- og vinimportbransjen, mener Sundt.

Les hele saken i Horeca nummer 1 2012

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS