Eirunn Akse NM konditorkunst 2007
Eirunn Akse NM konditorkunst 2007

Konditori, en kunstform med mange fasetter

Konditorfaget er en kunst som alltid vekker oppmerksomhet. Både i butikker og  restauranter, viser konditorene avansert kreativitet og kunstnerisk talent, og forener både det smakfulle og det estetiske. Europain 2012, som arrangeres i Paris-Nord Villepinte fra 3. til 7. mars, som er Europas største arrangementet  for konditorbransjen, viser de nyeste trendene.

Publisert

Illustrasjonsfoto (Foto: BKLF)

Konditoren i restauranten er en kunstner, som kontinuerlig er på jakt etter det som kan overraske. I de beste restauranter hører dessertvognen fortiden til. I dag byr konditorer i restauranter på desserttallerkener, et alternativ som gir rom for grenseløs fantasi.

Konditorene leker med smak, konsistens og presentasjon av dessertene, og krydrer det hele med en personlig touch. Desserter finnes i mange forskjellige utformninger – for eks. sjokolade-terninger, sylinderformede kjeks og iskrem – og sorbet-kuler i alle fasonger, med kraftige og ”flashy” farver, som avspeiler konditorens personlige stil.

I butikker og restauranter

Konditoren i butikken er en kunstner som diskret forener tradisjon og innovasjon. Konditoren i butikken står såvisst ikke tilbake for konditoren i restauranten.

Gammeldagse butikkvinduer har gitt plass til nye, innovative konsepter, som kan se ut som en mellomting mellom et konditori og en gullsmedforretning. Det finnes avantgarde-utsalg der kunderne ikke bare kommer for å nyte søtsaker, men også for å få en visuell opplevelse i vakre omgivelser.

Konditoren i butikken er både tekniker som behersker manuelle ferdigheter, og kunstner som slipper oppfinnsomheten løs. Han skaper nye smaksopplevelser og ny design samtidig som han holder fast i tradisjonen uten å kompromittere forbrukernes smaksminner. Han eksellerer i kunsten å fornye klassikere innenfor konditorfaget, hvor bl.a. Paris Brest, Bûche de Noël og Eclair alle har fått en ansiktsløfting blant de største konditorer.

Europain er en gullgruve for hele konditorbransjen

På Europain presenteres et komplett tilbud av bakerprodukter og nye trender.

Et 13 000 kvadratmeter stort område på messen er forbeholdt konditorer som vil finne inspirasjon og nye idéer for vekst og utvikling, slik at de fortsatt skal kunne overraske og tiltrekke seg nye kunder.

Spennende eventprogram

Europain er med sine mangfoldige events og prestisjefylte konkurranser en uutømmelig inspirasjonskilde for hele bransjen.

* "International Confectionary Art Competition" vil kandidater fra 16 land konkurrere i fire dager om å skape 13 konditorverk, bl.a. en pastillage-kreasjon, en sukker-kreasjon, en sjokolade-kreasjon og en desserttallerken. Kandidatene er delt i tomanslag, som består av en kvinne og en mann.* "European Cup", utvelgelse til VM for Konditorer » samler de dyktigste europeiske konditorer i en konkurranse av svært høy gastronomisk og kunstnerisk kvalitet. Det blir utvilsomt den mest prestisjefylte konditor-event i Europa i år. * "VM for Bakere", der 12 nasjonale lag bestående av tre kandidater hver, skal konkurrere i tre kategorier: Spesialbrød, wienerbrød og kunstnerisk kreasjoner. * "Intersuc 2012-Kolleksjonene" belønner sukker- og sjokoladekreasjoner, som presenteres av utstillere på Intersuc-messen. Området har fått et løft og avspeiler dagens trender. Priser i følgende kategorier vil bli delt ut: Konfekt, Sjokolade, Kjeks , Tørrkaker, Kaker, Presentasjon, Emballasje og Butikkvindu.

Trendområdet

I "Trendområdet" på Europain presenteres syv trender, hvorav to innenfor konditorfaget: Kreativ og Raffinert kakekunst, hvor kaker og desserter står i sentrum. Kaker, kilde til uendelig inspirasjon, hvor det blir pustet nytt liv i gamle klassikere.

Trendområdet er reservert for konditorer, som er på utkikk etter nye konsepter, og som gjerne vil oppleve de nyeste trendene i førpremiere. Trend-Området danner også ramme om andre arrangementer, som bl.a:

* Rundbordssamtaler som ledes av eksperter innenfor forskellige temaer. * -Demonstrasjoner hvor fagfolk (på en interaktiv og dynamisk måte) viser sine ferdigheter for de besøkende. Konditorer og designere vil parvis presentere de utstillte trendene. Les mer på Europain.com

Nøkkeltall Europain 2010

" * 650 utstillere * 80.000 kvm utstillingsareal * 82.500 besøkende* 65 prosent franske * 35 prosent internasjonale* 140 land representeret* 200 internasjonale journalister

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"