Persilleriet

Grønnsaksspiseriet som sprer matglede

Persilleriet er foreløpig oppe og står med to lunsjbarer i Trondheim. Her spres budskapet om grønn matglede i form av velbalansert vegetarisk mat, laget fra bunnen av, fortrinnsvis av kortreiste økologiske råvarer.

Publisert

Persilleriet er oppe med to spisesteder i Trondheim foreløpig. En kjede er på gang.

Evangeliet forkynnes dessuten gjennom matkurs og foredrag om “slow food som serveres som fast food”.To grønnsaksspiserier – Persilleriet ble etablert i Trondheim i 2005, med det aller første grønnsaksspiseriet i Erling Skakkes gate midt i Trondheim sentrum. I fjor sommer åpnet Persilleriets grønnsaksspiseri nummer to på St. Olavs Hospital, Universitetssykehuset i Trondheim. Hele virksomheten er samlet i selskapet Persillehagen AS, opplyser Sara Skyttner, PR- og markedsansvarlig til bladet FastFood. Matfilosofi– Vårt mål er å kunne tilby sunne måltider som gir påfyll av energi i en hektisk hverdag. Vår matfilosofi er at måltidene våre skal være balanserte, med like deler proteiner, fiber og trege karbohydrater. Proteiner får vi fra linser og belgfrukter som kikerter og svarte bønner. Fiber får vi hovedsakelig fra grove korn (spelt og bygg) og hodekål. De trege karbohydratene kommer fra upolert ris, poteter og rotfrukter. Råvarene vi bruker, er lokale, kortreiste og primært økologiske, sier Skyttner.

Iler langsomt – Selvfølgelig ser vi for oss en Persilleriet-kjede. Men foreløpig iler vi langsomt.– I 2011 nådde vi en omsetning på rundt tre millioner kroner, og gikk med overskudd siste tertial. Med de to utsalgene vi har, mener vi fem millioner er innenfor rekkevidde i år, og da har vi en rimelig god lønnsomhetsmargin, sier Richard Nystad, en av gründerne og den store evangelisten, som forkynner det glade, grønne budskap ved kurs og foredrag. – Vi var jo på plass på St. Olavs hospital først i fjor sommer. Med den responsen vi allerede har fått, er oppsiden stor, mener vi. Nystad forteller at det er kokken Per Viderup som er idéopphavet, den opprinnelige gründeren som har utviklet grunnkonseptet. – Siden har vi kjørt den obligatoriske prosessen med prøving og feiling, og nærmer oss nå en meny som treffer målgruppen meget bra. Distinkte målgrupper Hvem består denne målgruppen av? – Først og fremst voksne, sunnhetsbevisste kvinner, som krever at det de spiser ikke bare er helsebringende, men gir dem matglede. Det er i rund sum hovedmålgruppen slik vi nå kjenner den fra grønnsaksspiseriet i Erling Skakkes gate. På St. Olavs hospital er målgruppen mer blandet, men like tydelig, med leger og andre helsearbeidere som dominerende. Naturlig nok. Deres valg er samtidig en faglig aksept av maten vi serverer, sier Nystad. Intens markedstilnærming Som vanlig, når et nytt konsept lanseres og skal innarbeides, fordres det en intens markedstilnærming som trenger like stor kreativitet som konseptutviklingen. Men det er jo alen av samme stykke, poengterer Nystad: – Vi har stått på Karl Johan og forkynt vårt glade budskap. Vi har deltatt på Hovefestivalen, og vi driver altså en intens kurs- og foredragsvirksomhet, sier han. Gründere og eiereI tillegg til Biderup og Nystad, er Thomas Haavi (også styreleder), Cathrine Dillner Hagen, Stian Andreassen og Anastasia Nosireva (administrativ leder) medeiere av Persillehagen AS.

Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS