Rica Park Stavanger Tripadvisor1

Norges beste - mener gjestene

På hotellet finner du verken spaanlegg eller badebasseng, og det langt fra nytt og supermoderne, bygd for 14 år siden. Likevel er det dette hotellet som gjestene mener er Norges aller beste. I hvert fall hvis vi tar TripAdvisors gjesteanmeldelser til etterretning.

Publisert

Gjestene setter stor pris på store og romslige rom. Her Dan Steffen Aasen i ett av de aller største. (Foto: Morten Holt)

– Hva er det da som gjør at dere er best?

Hotelldirektør på Rica Park Hotel Stavanger, Dan Steffen Aasen, svarer:

– Det holder ikke lenger med å yte ”det lille ekstra”. Det forventer gjestene. Det var et slagord for 20 år siden. Vi må yte mye bedre enn som så! Medmenneskelighet og personlig service er et stikkord som står sentralt hos oss, svarer Aasen, som har 10 års fartstid i Rica-systemet.

Et tett samarbeid med de beste restaurantene og utelivsaktørene i byen, samt opplevelsesbedrifter, gir oss fleksibilitet og mulighet til å gi våre gjester et variert tilbud av høy kvalitet.

Bare store rom

Ansatte som bidrar til at gjestene liker seg på Rica Park Hotel Stavanger. Fra venstre Øyvind Helgeland (vedlikeholdssjef), Dan S. Aasen (hotelldirektør), Adrian Cifor (kokk), Elisabeth Stensland (servitør), Joanna Rydlikowska (servicemedarbeider), Migle Pasinskaite (servicemedarbeider) og Anna Bukowska (servicemedarbeider). (Foto: Morten Holt)

Men det er selvfølgelig også andre faktorer som gjør at kundene liker seg på hotellet, og han drar fram en av dem han tror betyr veldig mye.

– Vi har utelukkende store rom! Ingen av dem er under 30 kvadratmeter. Sju av 10 gjester hos oss er yrkesreisende, og av disse igjen er svært mange stamgjester (40-50 prosent i perioden mandag-torsdag). For disse gjestene betyr det mye å ha litt armslag på rommet, tror Aasen.

Medmenneskelighet

– Det holder ikke bare å yte ”det lille ekstra”. Det forventes av alle gjester nå. Lista legges høyere og høyere,, mener hotelldirektør Dan Steffen Aasen på Rica Park Hotel Stavanger. (Foto: Morten Holt)

For Aasen og hans kolleger betyr det å være til stede for gjesten, å være personlige, noe helt spesielt.

Alle som kommer inn døra skal ønskes velkommen umiddelbart. Vertskapsrollen innprentes i alle ansatte. I og med at hotellet er forholdsvis lite kan de ansatte navnet på stamgjestene. Det gir rom for ekstra gester, for eksempel på rommene.

–Servicemedarbeideren eller resepsjonisten skriver gjerne en personlig velkomsthilsen på puta. Eller for den saks skyldunderputa! Eller vi kan bestille sushi til en jentegjeng som ønsker det på rommet en sen kveldstime. Jeg følger også ofte gjester ut i Stavanger på kveldene – eller, hvis nødvendig, så kjører jeg dem til flyplassen når det haster. Jeg og mine kolleger forsøker å være så personlig vi kan uten å gå over grensen, sier Aasen, som tok over direktørrollen etter Magne Torgersen i mars i år.

Må skille seg ut

Hjemmekoselig i lobbyområdet. (Foto: Morten Holt)

Den helt ekstraordinære personlige servicen lå i veggene lenge før Aasen kom til Stavanger. Men Aasen, som kom til hotellet etter en periode som hotelldirektør i Hammerfest, kjente hotellet godt. Han skrev nemlig sin bacheloroppgave da han gikk ut av Hotellhøgskolen i 2010 om nettopp Rica Park Hotel Stavanger.

– For å få ekstra tak på weekendsegmentet, prøver vi også å skille oss ut litt her. Når gjestene kommer på fredag byr vi på en godbit. Og vi snakker sammen med gjestene, slik at de skal føle seg velkommen. Det har slått positivt ut. Weekendtrafikken er i vekst inneværende år, forklarer Aasen, som også viser fram You Tube-videoen ”A weekend in Stavanger”. – Den viser hvordan vi ønsker å fremstille oss, sier han.

Lista blir lagt høyere og høyere

Det serveres daglig bare frokost, på Rica-vis, på hotellet. Det skjer i Teaterrestauranten. (Foto: Morten Holt)

– Jeg tror at vi har truffet. Gjestene, og kanskje spesielt i Stavanger, forventer mye. Ikke bare et rent rom og en oppredd seng. Lista blir lagt høyere og høyere for å tilfredsstille gjestenes ønsker. Og det må være gjennomført, sier han.

– Og nå bruker dere TripAdvisors kåring gjennomført?

– Nei, ikke overdådig. Selvfølgelig har vi et lite skilt inne i resepsjonen som viser at vi vant kåringen, og for tiden har vi et stort banner som henger utenfor hotellet. Det ville vært meningsløst åikkebruke det, sier han.

Rica Park Hotel i Stavanger.

30 nye rom på gang

Rica Park Hotel i Stavanger er et forholdsvis lite hotell, sett i forhold til mange av konkurrentene rundt Breiavatnet og Vågen. Hotellet lever godt med det, men for å slippe å si nei til mange av gjestene som ønsker å overnatte, har eierne nå søkt om å få bygge på to etasjer og om lag 30 nye rom.

– Det sier seg selv, at med vårt belegg og gjestenes tilbakemeldinger, så ønsker vi å tilby enda flere å bo hos oss. Det er ikke noe trivelig å si nei til stamgjester, og henvise de til noen av våre konkurrenter, sier Aasen, som legger til.

– Men vi bygger ikke noen ny del på hotellet med små rom. Vår filosofi med store romslige rom gjelder også når det skal bygges ut!

Les hele saken og se flere bilder i den kommende utgaven av magasinet Horeca (nr. 8 2012), som nå er på vei til abonnentene.

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS