LeBenjamin

Menyen på nettbrett

Tradisjonelle papirmenyer er byttet ut med nye nettbrett med Windows 8 på den lille franske restauranten le Benjamin på Grünerløkka i Oslo. Nettbrettet presenterer ikke bare mat og vin, men har også nyttige og underholdende apper som gir restaurantbesøket det lille ekstra.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Samsung

Magdalena Rosenblad, restaurantsjef på le Benjamin, sier de lenge har vært nysgjerrige på hvordan teknologi kan brukes for skape merverdi for gjestene.

– I forbindelse med lanseringen av Windows 8 benyttet vi anledningen til å inngå et samarbeid med Microsoft, som er det første av sitt slag i verden. I første omgang skal vi bruke nettbrett i restauranten til og med 21. desember, sier hun.

Menyen på nettbrett er forsøkt ut med hell på mange restauranter på kloden, men er foreløpig lite utbredt her på berget.

Mer enn bare mat

Restauranten le Benjamin på Grünerløkka i Oslo forsøker menyen på nettbrett.

Nettbrettet presenterer ikke bare mat og vin, men gir også gjestene en unik mulighet til å utforske apper med innhold som er spesielt utvalgt for å gi gjestene en rikere opplevelse. For eksempel et interaktivt kart over ulike vindistrikter eller en kalender som gir deg oversikt over hva som skjer i nærområdet.

– Med nettbrettene kan du for eksempel lære litt om franske vindistrikter, lese en avis eller lære deg noen franske gloser mens du venter på maten. Teknologien er uten tvil til nytte og glede for gjestene våre. Det viktigste for oss er allikevel samspillet mellom teknologi og mennesker. Vi er like opptatt av å gi gjestene god personlig service som før og mener at teknologien gir gjestene våre en ekstra opplevelse, i tillegg til den gode maten, sier Rosenblad.

Effektivt og papirbesparende

– Vi bruker vanligvis mye papir på oppdatering av menyer og vinlister. Spesielt vinlisten byttes ofte, med årgangsendringer og begrenset tilgjengelighet. Med de nye nettbrettene oppdaterere vi menyene enkelt med noen tastetrykk, og sparer definitivt mye papir og tid på det, sier hun.

Teknologi en del av hverdagen

Silje Thoresen, Consumer Marketing Lead i Microsoft Norge, sier teknologi er en driver av samfunnsutviklingen og påvirker hvordan vi kommuniserer, sosialiserer og opplever omgivelsene.

– I dag er teknologi så hverdagslig at vi ikke reflekterer stort over hvordan og når vi bruker den. Vi er vant til å bruke teknologi som et hjelpemiddel i de fleste sammenhenger, men som en del av en restaurantopplevelse er det enn så lenge uvanlig å møte på nettbrett eller annen teknologi som kommunikasjonsflate til gjestene, sier Thoresen.

Smakebit av fremtidens restaurantopplevelse

– Vi ville undersøke hvordan teknologi kan introduseres i et restaurantmiljø. Sammen med le Benjamins tilbud til gjestene ønsket vi å bidra til å gjøre restaurantopplevelsen rikere. Det blir interessant å høre gjestenes tilbakemeldinger underveis, og ikke minst er jeg spent på om det er fremtidens restaurantopplevelse vi nå får en smakebit av, sier Silje Thoresen.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS