Highland Lodge Lobby

Fra hotell til lodge

Både i Alpene og i USA har hoteller som har slitt økonomisk, bygd om til såkalte «lodger». Nå følger Geilo etter, der ærverdige Highland Hotel er blitt til Highland Lodge før denne vintersesongen. Lodge-hoteller kan på mange måter sammenlignes med leilighetshotell, men byr også på andre fasiliteter.

Publisert

Byggetrinn 1 er nå ferdig på Highland Lodge. Ny hovedinngang, lobby, bar, restaurant, spa, fitness, lekeland og bassenget klart for gjestene. Her fra lobbyområdet. (Foto: Terje Bjørnsen)

– Kort fortalt går lodge-konseptet ut på å få alle tilbud under samme tak og kutte kostnadene for driverne. Ulikt fra andre leilighetsprosjekter i fjell-Norge, så er dette bemannet døgnet rundt hele uka, og har vertskap som sørger for at alle behov og ønsker blir ivaretatt, sier Gunther Dahler, som sammen med samboer Erika Eriksson utgjør vertskapet på Highland Lodge. De har bakgrunn fra blant annet Nordic Choice og Fretheim Hotel i Flåm.

Gunther Dahler og Erika Eriksson er vertskap på Highland Lodge på Geilo, som var Highland Hotel fra 1963 til høsten 2012. (Foto: Terje Bjørnsen)

Dahler var også direktør på Highland Hotel de siste to årene før ombyggingen, og valgte å være med videre på karusellen da eierne gjorde om driften i år.

Kjøp og utleie

Highland Lodge på Geilo med nytt konsept foran denne vintersesongen. (Foto: Highland Lodge)

– I 2010 fikk jeg forespørsel fra vår eier Pål Gundersen om jeg kunne tenke meg å bli med på et av fjell-Norges mest spennende konsepter, noe jeg etter en tid takket ja til. Nå er vi klare med noe annerledes i Norge, sier Dahler.

– Før vi bygde om, hadde vi 158 rom. Etter ombyggingen vil vi få 120 rom/leiligheter. Det er mulig for cirka 70 leiligheter (fra 60 til 150 kvadratmeter) ved full utbygging. Utbyggingen vil skje i etapper. Slik vi ser det nå, så kommer vi til å få en reduksjon på cirka 20 – 25 prosent av kapasiteten ved full utbygging og ferdigstillelse, forklarer han.

– Alle leilighetene legges ut for salg, og det det er utleiemuligheter for den som vil kjøpe, sier han videre.

Første visning er rett før jul, noen av leilighetene er allerede reservert, og ifølge Dahler har pågangen vært bra med tanke på forespørsler.

Kostnadene ned

– Kan du fortelle mer om Lodge-konseptet?

– Deler av hotellet blir gjort om til leiligheter. I prinsippet er en leilighet satt sammen av tre hotellrom – totalt cirka 70 kvadratmeter, der vi beholder soverom og bad i de ytterste rommene, og legger stue + kjøkken i midten. Det betyr at du som eier kan låse stuen, og leie ut ett eller begge soverommene til driftsselskapet. Ønsker du bare å leie ut ett rom, så er det også mulig. På denne måten har du som eier mulighet å få felleskostnadene ned. Så fordelen med å ha leilighet på Highland Lodge vil være at du bor i et hus som er i normal drift 365 dager i året. Her har vi ansatte som tar vare på leiligheten hele tiden; for ikke å snakke om at under samme tak finnes restaurant, bar, lobby, spa, basseng, lekeland, fitness og bakeri, sier Dahler engasjert.

Hard konkurranse

Resepsjonen på Highland Lodge. (Foto: Terje Bjørnsen)

Alle som opp gjennom tidene har vært på Geilo, har et forhold til Highland Hotel. Helt fra starten i 1963 og frem til dags dato har dette hotellet vært et kjennemerke på lik linje med Dr Holms Hotel.

– Men de siste årene har det ikke vært lett å drive hotell på fjellet. Tidene i fjell-Norge har endret seg på mange måter. Geilo har vært rammet av de samme tingene som andre destinasjoner, som blant annet beliggenhet og tid i forhold til trang økonomi i bedrifts-Norge.

Cirka 35 prosent av vårt belegg har vært K/K-markedet. Og i konkurranse med for eksempel Gardermoen med sin beliggenhet og de K/K-fasiliteter som ligger der, så har det vært tøft og vanskelig å trekke folk til fjellet, sier han.

Skal snu trenden

Eierne så at pilen for Highland Hotel pekte nedover, det var røde tall gjennom flere år, og noe måtte gjøres.

– Det endte opp i dette konseptet, som vi har tro på skal kunne vende pilen oppover igjen. Samtidig ser vi også en bedring i bedriftsmarkedet. Det virker som om antall bedrifter som vil til fjells igjen er økende! forklarer Dahler optimistisk.

Nordmenn på vinteren, utlendinger på sommeren

Highland Lodge. (Foto: Terje Bjørnsen)

– Hvordan har markedet fordelt seg?

– Det fordeler seg per i dag med 50 prosent sommer/vinter. Om vinteren har vi nesten utelukkende norske gjester, der om lag 65 prosent kommer fra Vestlandet/Bergen. Sommeren er helt annerledes. Da er kun 20 prosent av gjestene norske. De resterende 80 prosentene kommer fra Asia, Frankrike, Tyskland og Spania.

– Vil dette endre seg når dere legger om til lodgekonseptet?

– Det er det litt tidlig å si noe om, men hovedmålgruppen ligger på 35 år+. Vi håper også å kapre nye andeler i bedriftsmarkedet.

I gang

– Når er endelig åpningsdato?

– Vi hadde en «snikåpning» av byggetrinn 1 i slutten av oktober, men i midten av november er vi klare for vintersesongen. Da er hovedinngang, lobby, bar, restaurant, spa, fitness, lekeland og bassenget klart for gjestene. Byggetrinn 2, som innebærer korridorer, ganger, trappehus skal stå ferdig til visningen av leilighetene, rundt 20. desember.

Les hele saken i magasinutgaven av Horeca (nummer 8 2012)

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS