Nordmørskafeen2

60 år med kafé i Kristiansund

Nordmørskafeen i Kristiansund fyller 60 år i denne uka, nærmere bestemt lørdag 8. desember. Bedriften ble startet av Johan K. og Henny Engvig. I dag er det barnebarnet Roar Gimnes som driver den ærverdige kafeen.

Publisert

Roar Gimnes driver nå Nordmørskafeen, som besteforeldrene startet i 1952. (Foto: Nordmørskafeen)

Johan K. og Henny Engvig startet det hele 8. desember 1952, og drev stedet i over 30 år. Datteren Inger Johanne Gimnes og ektefellen Geir Gimnes tok over driften på midten av 80-tallet.

For litt over to år siden, i 2010, tok deres sønn, Roar Gimnes, over driften som tredje generasjon.

Flere utsalg

Opp igjennom årene har Johan K. Engvig også hatt flere utsalg av delikatesseforretninger i Kristiansund. I dag er ikke disse i drift lengere.

– Vi har satt søkelyset på Nordmørskafeen og videreutviklingen av den, uttaler Roar Gimnes.

– Nordmørskafeen har i alle år basert seg på god hjemmelaget husmannskost, store porsjoner til en fornuftig pris. Her har maten blitt laget fra grunn av etter den klassiske måten. Vi ønsker å dyrke dette enda mer og leter stadig fram gode familieoppskrifter som blir tatt fram i lyset igjen. Akkurat nå har vi ferdigstilt produksjon av hjemmelaget bacon, sier han.

I samme bygg

Roar Gimnes er tredje generasjon driver av kafeen. Om noen år er neste generasjon klar!

– Kafeen ligger i bygget som Johan K. Engvig og en forretningspartner bygde på starten av 50-tallet. I dag er 90 prosent av bygget eid av familien. Fra start var det tegnet inn et større røykerom på loftet som vi bruker den dag i dag. Her har det blitt røykt alt fra pålegg, pølser, laks, bacon o.l, opplyser Gimnes.

Du kan lese mer på Nordmorskafeen.no og du kan også følge kafeen på Facebook.

Du kan følge magasinet Horeca/Horecanytt.no på Facebook her

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS