ScandicAndersEhrling

Godt 2011 for Scandic

Scandic Hotels Holding AB økte både inntekter og forbedret sitt driftsresultat gjennom 2011. I løpet av fjoråret åpnet også kjeden åtte nye hoteller og gjennomførte omfattende og framgangsrike tiltak for et bedre miljø

Publisert

Anders Ehrling, konsernsjef og CEO for Scandic.

Inntektene for Scandic Hotels Holding AB økte med 11,7 prosent til 842,6 (754,3) millioner euro i løpet av 2011. Til tross for store investeringer rundt nye hoteller som belaster driftsmarginen, økte (EBITDA) fra 8,2 til 8,7 prosent, motsvarende 72,9 (61,8) millioner euro, skrives det i en pressemelding.

Investeringer i hovedstadsområder

– Vi har gjort store investeringer i storbyområder som Stockholm og Oslo i 2011, samtidig som åpningen i Berlin i 2010 har bidratt til resultatet. Gjennom disse nye hotellene har Scandic henvendt seg til nye kundesegmenter som er i tråd med våre målsetninger. I løpet av 2012 fortsetter vi å investere gjennom oppgradering av en rekke av våre hoteller, sier Anders Ehrling, konsernsjef og CEO for Scandic.

153 hotell i ni land

Scandic driver i dag 153 hotell i ni land. I løpet av 2011 åpnet åtte nye hoteller med til sammen 1544 rom. Inntektene per tilgjengelig rom (RevPAR) økte samtidig i 2011 med 7,4 prosent.

Ytterligere to hotellprosjekt med 439 rom ble påbegynt i 2011.

Scandics langsiktige satsning på miljø- og klimaforbedrende tiltak fortsatte i 2011. I løpet av året minsket de fossile CO2-utslippene med hele 39 prosent.

Samtlige Scandic-hoteller i Norden benytter seg nå av elektrisitet fra vind- og vannkraft. I 2011 ble også Scandic belønnet med Nordisk Råds Natur- og Miljøpris for arbeidet kjeden har gjennomført gjennom en årrekke.

Kort sammendrag av resultatet

for perioden januar- desember 2011

* Inntektene økte med 11,7 % til 842,6 (754,3) MEUR. For sammenlignbare hoteller ved uforandret valutakurs økte inntektene med 3,8 %.

* Inntekt per tilgjengelig rom (RevPAR) økte med 7,4 %. For sammenlignbare hoteller ved uforandret valutakurs økte RevPAR med 3,6 %.

* EBITDA økte til 72,9 (61,8) MEUR, motsvarende en margin på 8,7 (8,2) %. Resultatet belastes med åpningskostnader for nye hoteller med 7,4 (4,1) MEUR.

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS