NMkjøttprodukter1

Det lukter grillmat i Oslo

Bedømmingen for NM i kjøttprodukter 2012 er i full gang. Den startet onsdag, og pågår ut uka. I år er det rundt 500 produkter påmeldt for bedømming, og det er spesielt søkelys på grillprodukter. For kjøttbransjen er dette det viktigste arrangementet for smakstesting.

Publisert

Jury i arbeid i NM i kjøttprodukter 2012. Fra venstre Janne Haugdal (Allimenta), Bjørn Tore Teigen (MatPrat) og Ola Stuberg (Arne B. Corneliussen). (Foto: Svein-Erik Eide, KLF)

Over tre dager skal juryen smake seg frem til Norges beste kjøttprodukter. Hvem lager Norges beste ostepølse? Eller den beste karbonadekaka? Og kan vi egentlig bestemme hvilket produkt fra den tradisjonsrike spekematen som er best?

– Vi merker at bedriftene ønsker denne vurderingen av produktene sine. Både fordi vi gir matnyttige tilbakemeldinger på kvalitet og forbedringspotensial, og fordi medaljer i en konkurranse som denne gir solid respons ute hos kundene, melder Svein-Erik Eide i arrangørstaben.

– Et kvalitetsstempel

– Også handelen begynner å få øynene opp for kåringen. Et kvalitetsstempel som gull i NM løftes i større grad enn før frem ved presentasjon og plassering i butikkene, sier Eide.

Selv om smak er individuelt finnes det kriterier for hvordan en del produkter bør smake og hvordan de skal produseres for å få den riktige konsistensen, smaken og utseende. Under Norgesmesterskapet er det i aksjon høyt kvalifiserte dommere som kjenner sin wiener.

– Tilbakemeldingene kan bli nådeløse om produktene er smakløse, har slapp konsistens eller om det har vært dårlig service på utstyret som er brukt i produksjonen. Siden alle produktene testes anonymt, er det heller ikke mulig å si om produktet kommer fra en stor industribedrift eller fra en liten produsent, sier ansvarlig for arrangementet, Endre Myhr.

Konkurranse i mange år

NM i Kjøttprodukter så dagens lys tidlig på 1980-tallet. Siden den gang har de aller fleste norske kjøttbedrifter deltatt i konkurransen. Årsakene er mange. For det første er arrangementet en enkel og billig arena for testing av egne produkter.

Tilbakemeldingene på smak og konsistens fra dommerpanelene gir en viktig pekepinn på hvordan oppskriftene kan justeres. Sist, men ikke minst, lokker heder og ære til de beste produktene. For det skal selvfølgelig skinne litt ekstra på de som produserer Norges beste kjøttprodukter.

Kåringsarrangementet, med offentliggjøring av vinnere arrangeres på Sjømannskolen i Oslo 10. mai.

Bedømming og smakstesting

NM i kjøttprodukter 2012. Her Marie Steinslien fraTine BA. (Foto: Svein-Erik Eide, KLF)

NM i kjøttprodukter 2012 er et arrangement som gjennomfører bedømming og smakstesting av kjøttprodukter som er i handelen, og arrangeres i regi av Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund (KLF). Les mer om Norgesmesterskapet på www.kjottprodukter.no.

Følgende bedrifter er påmeldt til NM i Kjøttprodukter 2012:

A. Strøm-Larsen AS, Ådne Espeland AS, Åkeberg Skoglunn Pølsemakeri AS, Annis Pølsemakeri AS, Aron Mat AS, AS Svindland, Bjerke Spekemat & Delikatesse AS, Bønes Gårdsmat AS, Brandbu Pølsemakeri AS, Brødrene Ringstad AS, Dalpro Gårdsmat AS, Den Stolte Hane AS, Ellevilt AS, Fatland Sandefjord AS, Finsbråten AS, Fjellgarden Hovden, Gårdsand AS, Grilstad, Helgeroa Spekevarer AS, Inderøy Slakteri AS, Ingebrigtsen Kjøtt AS, Jens Eide AS, Jon Ertnes AS, Leiv Vidar AS, Leiv Vidar Slakterforretning AS, Matlyst AS, Nordfjord Kjøtt AS, Nortura SA, Ole Ringdal AS, Pers Kjøkken AS, Rieber & Søn Voss, Røroskjøtt AS, Rosenberg Spiseforretning, Skjåk Turistheim - Skeid Kro AS, Slakter Frivold AS, Smedstuen Gård AS, Spis Grilstad, Stabburet Storhusholdning, Sunnmøre Kjøtt AS, Tind Spekevarer AS, Toten Kjøtt AS, Unil AS, Voss Kjøttindustri AS.

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

"

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS