Rica Hotel Gardermoen.

Lønnsomt på Gardermoen

Rica Hotel Gardermoen var et av de mest lønnsomme overnattingsstedene i Norge både i 2010 og 2011. – Slik det ser ut nå, blir det endelige resultatet for 2011 enda bedre enn i 2010. Vi hadde også god lønnsomhet årene forut, sier administrerende direktør på Rica Hotel Gardermoen, André Pettersen.

Publisert

Rica Hotel Gardermoen. (Foto: Morten Holt)

I 2010 omsatte hotellet for 33,5 millioner kroner, og hadde en driftsmargin på om lag 25 prosent.

Det duger bra i et knallhardt marked og i en tid der finansmarkedene skjelver. Det endelige regnskapet for 2011 er ikke klart når dette skrives, men omsetningen på Rica-hotellet ved E6 økte i 2011 – til 34 millioner kroner.

Nest best i Norge

Finansavisen forsøkte i november i fjor å finne fram til Norges mest lønnsomme overnattingssteder og hoteller. Avisen tok utgangspunkt i leverte regnskaper for 2010 for enkelthoteller med omsetning over 15 millioner kroner, og fant da frem til resultatgrad. Rica Hotel Gardermoens resultatgrad ble da 19,7 %.

Rica Hotel Gardermoen endte da på andreplass, bare slått av Cochs Pensjonat i Oslo, et overnattingssted som gjennom mange år har levert solide økonomiske resultater. Spitsbergen Travel Hotel endte på tredjeplass.

Mer i kassa per gjest

– Hva er det dere gjør så riktig?

– Årsakene er mange, men det som er helt sikkert er at vi i hvert fall ikke er det nyeste ”sprekeste” hotellet her. Så det er andre faktorer. Det at vi både ligger inntil E6 og med tilknytning til flyplassen er selvfølgelig av betydning. Det er Shuttle Buss-tilknytning fire ganger i timen.

Riktig prissjikt

André Pettersen leder Rica Hotel Gardermoen. (Foto: Morten Holt)

– Dessuten ligger vi i et prissjikt som harmonerer med et produkt som appellerer til veldig mange som reiser. Vår visjon i Rica-kjeden er jo som kjent ”Det Gode Vertskapet” og det tror jeg at våre gjester opplever; vi er et personlig og trygt sted å besøke. Gjestene blir ”sett”, sier Pettersen.

– Men det for oss og for de aller fleste andre hotellene på Gardermoen kurs- og konferanse markedet som er utslagsgivende for hvor bra våre resultater blir. Kurs- og konferansegjester gir mer i kassa per gjest enn andre, sier Pettersen, som legger til at de senere årene har dagsmøtetrafikken også økt kraftig.

Tar igjen på varesalg

– Det er både veldig kjekt og litt skummelt med dagmøter. Vi sparer mye, på blant annet renhold av rom, når vi ikke har overnatting, men samtidig er gjestene kortere tid hos oss. RevPar har gått ned, men det har vi tatt igjen på varesalg i forbindelse med kurs og konferanser, sier han.

Rica Travel Hotel ble for øvrig etablert i 1999 som et lite effektivt rom/frokost-hotell. Men etterspørselen etter større og flere møtelokaler kom umiddelbart, og nye møterom ble bygd allerede året etter.I dag satses det vesentlig mer på god mat – døgnet rundt. Frokosten står klar for alle gjester fra klokka 04.00 om morgenen, og fem kokker og en frokostkokk sørger for forpleiningen. Kurs- og konferansedeltakere skal ha både, frokost, lunsj og middag, samt pausemat.

Service et stikkord

Selv om Gardermoen ligger i en prisutsatt region, klarer altså Pettersen & Co å få mye ut av hver krone.

– Vi er nøkterne her, og bruker ikke penger på det vi ikke trenger. Det må ikke nødvendigvis være fasiliteter som spa, treningssenter og skybar på flyplasshoteller for å få det til å gå rundt. Her er vi av den oppfatningen at hvis rommene og sengene er gode og rene, at maten holder høy faglig standard og at servicen er ypperlig, så er gjestene fornøyd, og de kommer tilbake, sier Pettersen, som er fornøyd med Ricas strategi og handling.

– Det er et selskap som har bygd stein på stein – til en trygg, stor og solid norsk hotellkjede. Ricas navn står sterkt i Norge. Det ser vi tydelig her på Gardermoen, mener han.

Les hele saken og også portrettet med André Pettersen i Horeca nummer 1 2012

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS