Grovbrød

Vi spiser grovere brød

Salget av de grove brødslagene øker, viser tall fra landets største bakerier. Flere av de store leverandørene har økt salget av de groveste brødsortene med mellom sju og ti prosent siden 2007.

Publisert

Lett å lese Brødskalaen. Du ser med en gang hvor grovt brødet i hyllen er. (Foto: Elin Bjørnsson/Newswire)

– De groveste brødsortene utgjør nå nesten halvparten av brødsalget vårt. Vi ser en tydelig nedgang i salget av loff og fint brød og en tilsvarende økning av grovbrød, sier marketingsjef Morten A. Andersen i Bakers.

Det økte forbruket av grovbrød henger tett sammen med interessen for helse og kosthold, mener markedsdirektør Svein Sørnes i Mesterbakeren.

– Folk vil vite hva de spiser. Mange leser innholdsdeklarasjonen på brødposene. Vi merker brødposene våre tydelig med Brødskala’n, slik at det er lett å sjekke hvor grovt brødet er, sier Sørnes

Grov skala

Brødskala’n er en merkeordning som ble innført i 2006 og som forteller hvor mye grovt mel brødet inneholder. To tredeler av brødene som selges her i landet er med i merkeordningen som eies av NHO Mat og Drikke.

– Brødskala’n bidrar til at nordmenn bytter ut finbrødet med grovere sorter, helt i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger, sier administrerende direktør Knut Maroni i NHO Mat og Drikke, som organiserer store deler av næringsmiddelindustrien i Norge.

Firedelt skala

Brødskala’n er firedelt. Fint brød inneholder mindre enn 25 prosent grovt mel. Halvgrovt brød inneholder mellom 25 og 50 prosent grovt mel. Grove brød må inneholde minst halvparten grovt mel. Da er hele korn, sammalt mel og kli regnet med. Brød med mer enn 75 prosent grovt mel regnes som ekstra grovt.

– Det er ikke mulig å se på et brød hvor grovt det er. Mørke brød er ikke nødvendigvis de groveste. Derfor er merkeordningen en god hjelp når man er i butikken og skal velge brød, sier Maroni.

Ser på posen

Også i de små bakeriene er de grove brødsortene populære.

– Kundene er veldig opptatt av innholdet i brødet og vil vite hvor mye fiber det inneholder, sier Axel Brun, daglig leder og eier av tradisjonsrike Baker Brun i Oslo.

Alle brød i butikkhyllene er merket med grovhetsgraden, og bakeriet økte salget av grovbrød med seks prosent fra 2007 til 2010.

– Vi er et håndverksbakeri og merker godt at det grove brødet blir stadig viktigere for kundene. Derfor utvikler vi også mange nye grove brødsorter. Det er viktig å tilby flere sorter slik at folk kan velge både etter grovhetsgrad og smak. Variasjon er viktig, sier Axel Brun.

900 brød meldt inn

Nesten 900 sorter brød er meldt inn i brødmerkeordningen. Av de nesten 900 brødsortene som er med, er 87 ekstra grove, 271 grove, 266 halvgrove og 272 fine.

Bedriftene som benytter seg av Brødskala’n må skrive kontrakt og forplikte seg til å bruke den på riktig måte.

– Brødmarkedet er svært dynamisk, det kommer nye brødsorter inn hele tiden, sier Knut Maroni i NHO Mat og Drikke.

Newswire

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS