Brus Mineralvann illustrasjon

Vi drikker mindre brus med sukker

Brussalget i Norge sank med 2,7 prosent i 2010. - Nedgangen er størst for sukkerholdig brus, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Publisert

Nordmenn drikker mindre brus, og spesielt sukkerholdig brus.

Tidligere i år gikk foreningen ut med tall som tydet på en kraftig vekst i brussalget, men i følge Nome er det nå avdekket rutinesvikt i salgsrapporteringen.

- Det viser seg at store volumer er rapportert dobbelt, og vi har dermed gått ut med opplysninger som gir et feilaktig bilde av utviklingen. Dette er svært beklagelig, men heldigvis har vi funnet feilen og lagt inn sikkerhetssystemer som skal hindre at det skjer igjen, sier han.

Salgsutviklingen

Statistikken fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen viser denne salgsutviklingen for ulike drikker i 2010, sammenlignet med året før:

Brus: 513 millioner liter - ned 2,7 prosent (ned 2,8 prosent for sukkerholdig og 2,5 prosent for sukkerfri brus).

Vann: 86 millioner liter - ned 8,4 prosent.

Øl: 243 millioner liter - ned 3,2 prosent.

Cider: 7 millioner liter - opp 2,6 prosent.

Samlet sett er det altså en klar nedgang i salget av norskproduserte drikkevarer, og Nome mener årsaken er sammensatt.

- Når det gjelder øl og brus, er det imidlertid liten tvil om at avgiftsnivået i Norge fører til økt svenskehandel, sier direktøren i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Pressemelding

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS