KristenAHovlandNespresso

Sterke tall fra Nespresso

Med en organisk vekst på over 20 prosent i 2010 omsatte Nespresso globalt for 18 milliarder kroner i 2010. I år regner selskapet med å selge over 200 000 nye kapselbaserte kaffemaskiner bare i Skandinavia.

Publisert

Kristen A. Hovland i Nespresso.

– Nespressos suksess er bygget på å inspirere forbrukerne til å dele selskapets kontinuerlige jakt på den perfekte kaffeopplevelsen. Vi beholder og videreutvikler vår lederrolle og hadde tosifret organisk vekst i alle land i 2010, sier Norden-sjef Kristen A. Hovland.

Selv om segmentet for kapselbasert kaffe fortsatte sin vekst i 2010, utgjør det fortsatt bare 8 prosent av verdens totale kaffemarked i volum. Til tross for økt konkurranse gjennom flere aktører opprettholder Nespresso sin ledende posisjon i kapselmarkedet.

Den norske Norden-sjefen har stor tro på videre vekst også i Norge.

– De siste årene har bransjen doblet salget av kapselmaskiner år for år, og tallene for i fjor viser en enda større vekst. Samtidig har salget av kaffetraktere helt stagnert og falt kraftig fra toppen for noen år siden. Innen tre-fire år tror vi at andelen av kapselbaserte kaffemaskiner vil utgjøre godt over 40 prosent av totalmarkedet i Norge, sier Hovland.

12 300 kopper i minuttet

Den sterke utviklingen for Nespresso globalt underbygges av en sterk vekst på alle nøkkelområder. Innen kaffemaskiner forsterker Nespresso sin ledende markedsposisjon til rundt 20 prosent, 35 prosent flere medlemmer i Nespresso Club i 2010 tok totalen til over 10 millioner, antall ansatte i Nespresso økte med 30 prosent til 5500 og åpning av 35 nye Nespresso Boutiques gjør at selskapet nå har 215 butikker fra Oslo til Sydney og München til Miami.

Hvert minutt ble det i 2010 drukket 12 300 kopper med Nespresso-kaffe, en økning fra 10 000 i 2009.

Andelen kaffe som kom fra Nespressos AAA Sustainable Quality Program økte fra 50 til 60 prosent. Og det ble påbegynt en utvidelse av produksjonsanlegget i Sveits med en total kostnadsramme på 2,4 milliarder kroner.

Tror på forretningsmarkedet

Nespressos strategi framover vil handle om kvalitetsinnovasjon, service og utvidelse innen utvalgte forretningsområder. Blant nyvinningene i 2011 er to nye Nespresso forbrukermaskiner og nye Limited Edition Crand Cru kaffevarianter.

Likevel er det kanskje nysatsningen innen bedrifts- og horeca markedet med to helt nye maskiner som er det mest spennende.

– Vi skal forsterke vår ledende posisjon i kapselsegmentet og forventer fortsatt tosifret organisk vekst både i 2011 og årene framover. Vi kommer også til å satse sterkere på bedrifts- og horeca markedet og tror at forbrukernes sterke tilknytning til merkevaren vil gjøre Nespresso Business Solution maskiner etterspurte på kontorer, restauranter og hoteller, sier Hovland.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS