Sunnejouren-Sibylla

Sterk vekst for svenske trafikkbutikker og kafeer

Restaurantomsetningen i Sverige steg totalt med 9,4 prosent i april, sammenliknet med samme måned i 2010. Sterkest vekst hadde ’trafikknære restauranter’ som økte med hele 16,1 prosent.

Publisert

God vekst for kategoriene `snabbmat` og `kafeer` i Sverige. (Arkivfoto: Odd Henrik Vanebo)

Ser man på salgsutviklingen hittil i år, er det fortsatt kafeer som er den store vinneren, med en økning på 10,4 prosent.

Hurtigmatrestauranter (11,6 %) og ’trafikknære restauranter’ (7,4 %) står for 19 prosent av all serveringsvirksomhet i Sverige. (’Trafikknære restauranter’, eller det vi i Norge kaller ’trafikkbutikker’, er alle typer spisesteder i tilknytning til flyplasser, jernbane, båttrafikk og landevei hvor vi finner den store trafikken.) Kafeer (kafeer og konditorier) står for beskjedne 5,4 prosent.

Den store kategorien i Sverige er lunsj-/kveldsrestauranter med 42,4 prosent av hele serveringsmarkedet. Varm lunsj er det helt store for bransjen i Sverige. Dermed blir statistikken ikke direkte sammenliknbar med Norge, hvor lunsjmarkedet ennå er svært lite. Vi har å gjøre med to ulike matkulturer.

Kilde: SCB (Sveriges statistiske sentralbyrå)

Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS