AndersOppeboenSisselEriksenExpedia
AndersOppeboenSisselEriksenExpedia

Stadig flere booker via nettet

Stadig flere nordmenn bruker nettet til både å søke etter reiser og booke hotellrom. Hva slags muligheter ligger til rette og hvordan kan man dra nytte av dette?

Publisert

Anders Oppebøen, market manager for Hotels.com og Expedia Norge, her sammen med Sissel Eriksen.

Nylig holdt Hotels.com og Expedia en uformell partnersummit på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo.

I og med at det norske markedet er svært viktig for Expedia, var temaet for kvelden hvilke synergier og fordeler som er tilgjengelig både for hotellene og bookingsidene.

Pilene peker oppover

Anders Oppebøen, market manager for Hotels.com og Expedia Norge, presenterte en kort presentasjon av de siste to års aktiviteter på det norske markedet, og kunne avsløre at pilene peker oppover.

– Jeg tror de fleste av våre partnere er klar over hvor viktig det er med de synergier man får ved et samarbeid med Hotels.com og Expedia, men når vi kan presentere håndfaste tall, blir det ekstra positivt. Og alt dette grunner jo ned til det gode forholdet vi har til våre partnerhoteller, uttaler han.

Fly og hotell sammen

Oppebøen kunne også fortelle at hvis vi ser på handlemønsteret, så er 50 prosent av alt Expedias salg i Oslo over helger og sommermånedene.

– Dessuten ser vi en stor vekst i pakkekanalen der kunder kan booke fly og hotell sammen. 93 prosent av de som bestiller pakker er utenlandske og de bor gjerne lenger (tre netter eller mer) og booker lang tid i forveien, røper han.

Mobile plattformer gir vekst

Noen av punktene som ble løftet frem var at hoteller som har en direkte kontrakt med Hotels.com og Expedia har tilgang til en rekke markedsføring og salgsfremmende muligheter, samt at de kan få strategiske råd fra deres markedssjefer.

– 72-timerssalgene gir hotellene en massiv medieeksponering og bidrar til å øke bookingen, forklarer Oppebøen, og legger til: – Og vi registrerer dessuten at det er en kraftig økning i bookinger via mobile plattformer som smarttelefoner i iPad. På Hotels.com har økningen via disse plattformene økt fra 1 prosent til 10 prosent i løpet av 18 måneder, røper han.

Markedsdirektør i Anker Hotel Oslo, Ronny Sandvik.

– Av disse er 70 prosent av bookingene gjort samme dag man sjekker inn.

Flere kanaler

– Vår erfaring er at ved å være tilstede i flere kanaler som Expedia og Hotels.com, bidrar dette til å gi oss flere kunder. Dessuten er det alltid trivelig å møte andre kolleger i bransjen, sier markedsdirektør på Anker Hotel Oslo, Ronny F. Sandvik.

Pressemelding