Ritazza
Ritazza

SSP inngår milliardkontrakt med Oslo Lufthavn

SSP The Food Travel Experts har sikret en ny stor kontrakt for å drive over 30 serveringssteder og kiosker på Oslo Lufthavn. Avtalen har en varighet på fem år og er verdt ca. 3,6 mrd NOK (450 mill. Euro). SSP vil i første omgang investere mer enn 50 MNOK i nye og spennende restauranter, caféer, barer og kiosker, samt fornyelse av eksisterende brands.

Publisert

Caffè Ritazza er skreddersydd for effektivt å servere flere tusen passasjerer hver dag. (Arkivfoto: Odd Henrik Vanebo)

Ombyggingen er planlagt å være ferdig innen utgangen av mars 2012.Som en del av avtalen vil SSP The Food Travel Experts introdusere en rekke nye konsepter. Flere av selskapets egne suksessfulle internasjonale brands som allerede finnes på flyplassen vil forbli.

Disse inkluderer blant annet det populære bagettkonseptet Upper Crust, hvor de to største enhetene i verden er å finne på Oslo Lufthavn. SSP driver totalt 7 Upper Crust i Norge. SSP røper at de norske reisende elsker de autentiske franske bagettene.

På flere flyplasser

Restauranten Salmon House Seafood Bar, som tilbyr de reisende førsteklasses norsk sjømat i kombinasjon med et bredt utvalg av vin på glass. The Nr1 sportsbar O`Learys, bar og restaurant i ett - hvor sport og god mat gir en glimrende start på reisen.

O’Learys åpnet sin første restaurant på 80-tallet, og i dag finnes det over 50 enheter i Sverige, Danmark, Norge, Spania og Singapore. Foruten på Oslo Lufthavn finnes det populære SSP-eide brandet både på Moss Lufthavn Rygge og i Karl Johans gate i Oslo.

Hemmelig oase

Oslo Lufthavns kanskje mest hemmelige oase – Sinnataggen, er en bar som tilbyr tapas og gode arbeidsmuligheter i en loungeaktig atmosfære i 2. etasje rett etter sikkerhetskontrollen. 4 Point kiosker, hvorav 2 av disse er Norges største kiosker og alle 4 er blant de 10 største i landet. Den suksessfulle kiosken er skreddersydd for de reisendes behov.

Point er utviklet i Norge og finnes i dag i Sverige, Finland, Tyskland, England og Norge – alle på travle steder. Norges største café, Monolitten, er spesialdesignet for flyplassen i samarbeid med Vigelandsmuseet. SSPs travle kaffebar Caffe Ritazza.

Caffè Ritazza

Det finnes 2 Caffè Ritazza på Oslo Lufthavn og 1 på Oslo S. Worldwide finnes 142 Caffè Ritazza fordelt på 22 land, med en omsetning på 700 MNOK. Caffè Ritazza er skreddersydd for effektivt å servere flere tusen passasjerer hver dag. SSP er stolte over sine dyktige og talentfulle baristaer, hvor kaffen virkelig lever opp til slagordet: The art of Great Coffee.

Fransk vri

SSP introduserer også et fransk brasseri - Le Grand Comptoir, som vant tittelen ’Best food-led café bar/restaurant’ for sin Houston-avdeling på Moodie Report Airport Food & Beverage awards i 2010. Brasseriet vil være todelt. En del vil være typisk fransk café hvor de reisende kan nyte en god kopp kaffe og ekte fransk bakverk.

Det vil også være en egen del med bordservering, hvor man kan bestille fra en egen à la carte meny med et rikt utvalg vin. SSPs egenutviklede Le Grand Comptoir finnes i dag i Frankrike og i USA.

United Bakeries

SSP er stolte av å kunngjøre samarbeid med United Bakeries, det franskinspirerte håndverksbakeriet som et av de nye spennende konseptene som blir å finne på Oslo Lufthavn fra årsskiftet.

Her venter mange gode smaksopplevelser for sultne reisende – blant annet brød som er bakt etter tradisjonelle, franske oppskrifter med surdeigskultur som gir en naturlig god smak! Alle de kjente favorittene blir å finne på menyen, i tillegg kan vi avsløre at det også vil bli introdusert en del nye produkter – skreddersydd for å møte de reisendes behov.

United Bakeries har søkelys på kvalitet og god opplevelse, som passer perfekt inn i SSP The Food Travel Experts brandsportefølje. I dag finnes det 7 United Bakeries i Oslo og Drammen. United Bakeries omsetter for 70 millioner og har 130 ansatte. United Bakeries har vunnet flere prestisjetunge priser: 2008 Årets handels- og servicebedrift. United Bakeries gikk til topps i Ernst & Young Entrepreneur Of The year 2008 i kategori handel. Årets retailer i 2006.

SSP og United Bakeries er svært fornøyd med samarbeidet og gleder seg til å kunne tilby det beste bakerikonseptet på Oslo Lufthavn i 2011/12.SSP vil også introdusere flere egne og internasjonale brands. Nærmere informasjon vil komme fortløpende.

Detaljerte undersøkelser

Nye studier av passasjerenes behov og atferd på Gardermoen har bidratt til å utforme SSPs valg av brands. Før selskapet leverte tilbudet til OSL ble det gjennomført detaljerte undersøkelser på hvordan de ulike brands som ble tilbudt ville oppfylle de spesifikke kravene til passasjerene. Det var selskapets sterke brandsportefølje, kombinert med suksessen til sin nåværende virksomhet på flyplassen som var den avgjørende faktoren for å sikre avtalen, ifølge Espen Ettre, direktør for Eiendom og Kommersiell utvikling på Oslo Lufthavn.

– ”SSP tilbød et meget godt utvalg av barer, caféer og restauranter som er ideelle for våre passasjerer her på Oslo Lufthavn. De forstår den reisende forbrukeren, og hvordan man skal operere på flyplass. Vi er sikre på at SSP Norge vil fortsette å møte de høye forventningene som både vi og våre kunder har. "

"Veldig glad"

I en kommentar til den nye avtalen sier administrerende direktør i SSP Norge, Morten Solberg Nilsen at han er veldig glad for at SSPs lange og suksessrike drift på Oslo Lufthavn vil fortsette.

-"OSL er en av Europas viktigste flyplasser, og vi er glade for å ha sikret denne prestisjefylte og betydelige kontrakten. Dette styrker vår virksomhet her i Norden, og understreker vår posisjon som The Food Travel Experts.” Passasjerantallet på flyplassen er ventet å stige fra 19 millioner i 2010 til 22 millioner i 2012. Som en konsekvens av denne veksten og nye salgssteder så forventer SSP å øke antall sysselsatte ved flyplassen fra 700 medarbeidere til 800 medarbeidere ved utgangen av neste år.

Om SSP SSP - The Food Travel Experts - er en ledende operatør av mat og drikke brands på reiselokasjoner i hele verden. SSP har over 60 års erfaring med å servere reisende gjennom en portefølje av internasjonale og nasjonale brands og konsepter som er skreddersydde for lokale behov. SSP har for tiden virksomhet i 32 land, og finnes på over 140 flyplasser og over 250 jernbanestasjon verden over. SSP har over 30.000 ansatte internasjonalt. I Norge har SSP over 1300 ansatte og driver spisesteder, kiosker, flycatering og cleaning fordelt på 15 lufthavner, 3 jernbanestasjoner, i ett butikksenter og ett kontorbygg. Totalt har SSP Norge over 70 utsalgssteder. SSP har en omfattende portefølje av over 200 internasjonale, nasjonale, lokale og skreddersydde brands. Disse inkluderer Upper Crust, Starbucks, Caffè Ritazza, M & S Simply Food, Bonne Journée, Pizza Hut, Caviar House & Prunier, Ajisen Ramen, samt skreddersydde konsepter som Montreux Jazz Café i Genève og Sydney, og Bambini Wine Room i Sydney. Porteføljen blir tilpasset avhengig av passasjerprofil, kundebehov, beliggenhet, størrelse og design.SSP driver i dag 26 serveringssteder og kiosker ved OSL.

Pressmelding/Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS