Corazon (1)

Sprer matglede i kantinen

Hun sa opp jobben på Restaurant Eik, og ble i stedet kantineleder for Flyporten kantine på Gardermoen. Der har alltid omgjengelige Corazon Panes Furuseth fått fart på sakene – med enkle virkemidler.

Publisert

Corazon Panes Furuseth har fått fart på Flyporten kantine på Gardermoen. (Foto: Morten Holt)

– Jeg har tatt med meg mye erfaring, kunnskap og oppskrifter hit til Flyporten kantine på Gardermoen, forteller den blide 42-åringen, opprinnelig fra Filippinene, men som har bodd i Norge i 21 år.

Da hun overtok driften var populariteten til kantinen så som så. Kundene uteble, og de daglige gjestene ble færre. Etter et knapt års drift har igjen kantinen fått fornøyde – og det viktigste, mange kunder igjen.

Nå er det i gjennomsnitt 250 personer som spiser lunsj hos Corazon & co – i tiden mellom 10.30 og 13.30. I tillegg serverer kantinen middag (15.00 - 19.00) og driver også catering/takeaway i hele åpningstiden fra morgen til kveld.

– Catering gir god inntjening, konstaterer hun.

Kjæle med kundene

Corazon Panes Furuseth skaper god stemning i Flyporten kantine på Gardermoen. (Foto: Morten Holt)

– Det er viktig ”kjæle litt med kundene”. Rett og slett dille litt med dem. De trenger omtanke og et smil. Da får du fornøyde gjester, sier Corazon smilende, og legger til:

– I min tid både på Hotel Continental, der jeg tok fagbrev i 2001, Theatercafeen, Lipp og Restaurant Eik jobbet jeg med et marked som krever mye. Jeg har også servert på Slottet. Jeg har tatt med meg holdningene hit. Gjestene er like viktige her, sier Corazon, som vil presisere at hun har lært utrolig mye av Ole Johnny Eikefjord.

– Det var en glede å arbeid sammen med Ole Johnny og trivdes på Eik, og jeg brukte lang tid på å bestemme meg for å bytte jobb.

Emil H. Fjeld (til høyre) i Mills Proff Partner har ansvaret for Hedmark, Oppland og Akershus øst – noe som blant innebærer å følge opp kantinene på Gardermoen. Her er Fjeld sammen med Runar Solum. (Foto: Morten Holt)

Har brukt Mills aktivt

– Foruten den serviceinnstilte holdningen, hva har du ellers gjort for å få fornøyde kunder?

– Det var tendenser til kaos her da jeg kom, og det første jeg gikk i gang med var internkontroll, etablering av verneombud og få alt inn systemer og rutiner. Deretter har vi arbeidet med å lage spennende, smaksrike og sunne retter, sier Corazon, som blant annet har brukt Mills Proff Partner aktivt som støttespiller og leverandør.

Fra januar ble menyen sakte, men sikkert endret. – Jeg ville skape min stil, sier 42-åringen.

Blant annet hennes spesielle gratinerte tacoform – der Mills’ potetstappe er grunnbasen. Så toppes det med Corazons kjøttsaus med fersk salsa fra Delikat og salat.

Tacoformen serveres en gang i uka. Dessuten er det pølsedag hver fredag, og også da går det noen kilo med potetstappe.

Temadager

– Hver eneste måned har vi dessuten temadager, der vi serverer noe spesielt. Vi har blant annet hatt tapas – og den jeg serverte her var ikke noe dårligere en den tapasen jeg serverte på Eik! Vi har også hatt grilldag, ostekurs og antioksidantdag – for å nevne noen eksempler. Gjestene veldig pris på å få tilbudt noe ekstra, sier hun.

Emil H. Fjeld hos Mills Proff Partner deltar aktivt når det er temadager og nylanseringer.

– Vi har jo nå lansert vår potetstappe, og for oss er det viktig med tilstedeværelse og smaksprøver når nye retter serveres. Vi merker en enorm respons fra både de som driver kantinene og fra kantinegjestene når vi er på plass med aktiviteter og demonstrasjoner, sier Fjeld.

Les mer om Mills sin potetstappe her

AB Service Systemer

Det er Askøy Bergen Service Systemer (ABSS, www.abss.no) som drifter Gardermoen-kantinen. ABSS har hovedkontor i Bergen, og er en av Norges største privateide servicebedrifter, og har vært etablert i markedet i over 20 år. På landsbasis har selskapet over 1000 servicearbeidere.

Les mer om Corazon og Flyporten kantine

i Horeca nummer 5 2011

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS