Petter Nome Aass (10)
Petter Nome Aass (10)

Slår ned på ølomtaler

Helsedirektoratet slår nå ned på nettsteder som omtaler og viser bilder av øl. Direktør Petter Nome i Bryggeriforeningen trues med dagbøter på 25 000 kroner hvis han ikke fjerner omstridt materiale fra nettstedet www.drikkeglede.no innen 1. august.

Publisert

Direktør Petter Nome i Bryggeriforeningen (Foto: Morten Holt)

Flere nettsteder viser bilder av øl, har omtale av ulike øltyper og bilder av øl sammen med mat på sine nettsider. Det mener Helsedirektoratet er et brudd på forbudet mot alkoholreklame.

Ilegges dagbøter

Dersom disse sidene ikke er fjernet fra nettstedene www.drikkeglede.no og www.aass.no innen 1. august, ilegges det kraftige bøter, skriver Newswire.

Petter Nome i Bryggeriforeningen vil få 25 000 kroner i dagbøter, mens Terje Aass i Aass Bryggeri ilegges bøter på 10 000 kroner om dagen.

Helsedirektoratet krever blant annet at Nome fjerner alle bilder av alkoholholdig drikk, enten den er avbildet for seg selv, sammen med mat eller i forbindelse med en drikkesituasjon.

Vedtaket rammer også forbrukerinformasjon om øl. Nyhetssaker om designpriser og ølstevner må fjernes, i likhet med lenker til nyhetssaker om øl på hjemmesidene til TV 2 og Telemark Arbeiderblad.

Aass Bryggeri må også fjerne en artikkel om øl i og til mat, samt bakgrunnsbildet på hjemmesiden, som kan minne om en skummende halvliter øl, heter det i vedtaket.

Strøm-Erichsen svarer ikke

I skjerpende retning legger Helsedirektoratet vekt på at nettstedet Drikkeglede ’’fremstår som et bevisst og ønsket lovbrudd, begått for å fremprovosere en regelendring og /eller rettslig prøving av reklameforbudets grenser.’’

Petter Nome peker på at Vinmonopolet har fyldig presentasjon av sine produkter på nettet.

– Dessuten er hundrevis av nye TV-kanaler og magasiner tilgjengelige i Norge, mange med alkoholreklame. Resultatet er at nordmenn drikker stadig mer importert vin og brennevin, og mindre øl. Det vi ønsker er et konstruktivt samarbeid med norske helsemyndigheter om å skape et lovverk som gir mening i 2011.

Ingen politisk vilje

Nome peker på at reklameforbudet ble innført for 36 år siden.

– Vi har fått internett, der all verdens alkohol er kun et tastetrykk unna, med ett unntak: norsk øl. Vi har fremmet en rekke konkrete forslag for Helse- og omsorgsministeren og flere ganger bedt om møter, men får ikke en gang svar på henvendelsene. Det mangler åpenbart politisk vilje til å tenke helhetlig i alkoholpolitikken. I stedet brukes store ressurser på å håndheve regler som for lengst har gått ut på dato.

Han fremholder at han ønsker å følge lovens intensjon, som er å begrense alkoholmisbruk og få ned totalkonsumet av alkohol i Norge.

Drikker sterkere

Totalkonsumet av alkohol i Norge øker, men det er de sterkere drikkevarene som øker, ikke de svake som øl.

– Bryggeriforeningen støtter forbudet mot alkoholreklame, men Helsedirektoratet opptrer som om verden har stått stille siden 1975. Vedtaket er bare trist, og rammer arbeidet for å skape en sunn og ansvarlig ølkultur, sier Petter Nome.

Bryggeri- og drikkevareforeningen vil anke Helsedirektoratets vedtak til Markedsrådet.

Newswire

"