Boerre-H-og-Richard-B-MAX
Boerre-H-og-Richard-B-MAX

Senket restaurantmoms skaper flere arbeidsplasser

De svenske fastfoodkjedene Max og McDonalds har lenge ønsket seg en senkning av restaurantmomsen. Nå håper de at Moderaterna får igjennom forslaget under budsjettforhandlingene i høst.

Publisert

Richard Bergfors (t.h.), sammen med Børre Halvorsen som leder den første MAX i Norge etter åpningen på forsommeren, lover flere arbeidsplasser hvis den svenske momsen senkes. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

– Dette er en sak vi har kjempet for i over ti år og som har vært veldig prioritert for hele bransjen. Vi synes momsen er helt feilaktig, sier Richard Bergfors, adm.dir. på Max Hamburgarrestauranger, til dagensopinion.se.

Richard Bergfors mener at momsen virker konkurransevridende og er til fordel for mindre personalintensive bransjer.

Ifølge flere utredninger, fra blant annet regjeringen og SHR (Sveriges hotell- og restaurantforbund), kan en lavere restaurantmoms skape flere arbeidsplasser, noe Richard Bergfors er enig i.

– Med senket moms kan vi senke prisene, og gjennom å senke prisene får vi forhåpentlig flere gjester. Det i sin tur leder till at vi kan øke omsetningen og ansette mer personale. Så det er jo til fordel både for oss og bransjen, og i siste omgang til og med for staten og landet, sier han.

Også på svenske McDonald’s håper man på at reformen kommer med i høstens budsjett.

– Selvfølgelig synes vi det hadde vært positivt med en senket restaurantmoms, som ville bety at vi får mulighet til å ansette flere, sier Frida Berg, pressesjef på McDonald’s i Sverige.

Fastfood.no

"