Brus i glass

Rett til værs med brus- og ølsalget

Salget av øl og flaskevann økte med 12 prosent sammenlignet med april i fjor, mens vi drakk ti prosent mer brus. Sen påske og sommertemperatur i april fikk virkelig fart i salget av drikkevarer. – Vi satser på at godværet fortsetter og at sommeren blir strålende. Det trenger bransjen, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Drikkeglede.no

De siste to årene har ølsalget falt her i landet. Salget av brus og vann har gått ned flere år på rad.

– Første kvartal i år var elendig, med en salgsnedgang på over 11 prosent for både øl og brus. De siste 12 månedene har salget sunket med tre prosent, sier Petter Nome.

Han mener det gode aprilsalget skyldes en kombinasjon av sen påske og fantastiske sommertemperaturer i store deler av landet.

Høye avgifter

Godt og varmt vær fører automatisk til at vi drikker mer øl og brus. Petter Nome er bekymret for utviklingen i et lengre perspektiv.

– Høye avgifter og grensehandel er viktige årsaker til at salget av øl og til en viss grad brus har sunket de siste årene. For polvarene er det motsatt. Vinsalget fortsetter å øke for hvert år.

De mest positive trekkene for bryggeribransjen for tiden er den økte interessen for spesialøl og fremveksten av mikrobryggerier, mener Petter Nome. (Foto: Morten Holt)

Avgiftspolitikken og økningen i antall polutsalg er viktige årsaker til veksten i salget av vin og brennevin, mener han

– Myndighetene har faktisk lagt til rette for at vi skal drikke langreist drikke med høyt alkoholinnhold i stedet for lokalprodusert øl med lite alkohol.

Mer nisjeøl

Ifølge Petter Nome vil bryggeribransjen bruke mye tid på å snakke med stortingspolitikerne fram mot stortingsvalget i 2013. Han etterlyser en mer helhetlig tenkning rundt alkoholpolitikken.

– Vi støtter alle effektive tiltak mot misbruk, men øl handler også om mange positive verdier som sosialt samvær, kultur, identitet, lokale arbeidsplasser og verdiskaping.

- De mest positive trekkene for bryggeribransjen for tiden er den økte interessen for spesialøl og fremveksten av mikrobryggerier, mener han.

– På lengre sikt vil det gi en positiv effekt for drikkekulturen i Norge og salgstallene for de store aktørene, sier Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Newswire

"
Powered by Labrador CMS